نورد ذوب آهن

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن گفت: ذوب آهن اصفهان سهم ۱۰ درصدی از تولید فولاد کشور دارد و به عنوان نخستین شرکت فولادی، نقش بزرگی در صنعتی شدن کشور داشته است اما با این وجود، از هیچ سهمیه مواد اولیه‌ای برخوردار نیست.

به گزارش ایراسین، محمدجعفر صالحی، معاون خرید شرکت ذوب‌آهن، اظهار کرد: مصوبه اختصاص سهمیه یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تنی سنگ آهن به ذوب آهن اصفهان متاسفانه عملیاتی نشد و ما همچنان در تلاش برای احیا یک مصوبه حیاتی هستیم که البته این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

وی با اشاره به اینکه ذوب‌آهن اصفهان سهم ۱۰ درصدی از تولید فولاد کشور دارد و به عنوان نخستین شرکت فولادی، نقش بزرگی در صنعتی شدن کشور داشته است، تصریح کرد: این شرکت از هیچ سهمیه مواد اولیه‌ای برخوردار نیست. از چند ماه پیش به‌دنبال عدم فعالیت دو معدن سنگ آهن چاه گز و ققنوس یک و نرسیدن بار سنگ آهن به ذوب‌آهن، موجودی مواد اولیه به شدت بحرانی شده و تداوم آن در تولید محصولات این صنعت مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن با بیان این که به‌دنبال رفع مشکل از هر مسیر و با هر مسئولی به گفت‌وگو نشستیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: هم اکنون با یک رکود مواجهیم، نه حمل و نقل باری داریم، واگن‌ها خالی است و خریدی در بازار صورت نمی‌گیرد و وضعیت بازار فروش خوبی نداریم.

وی با اشاره به این که بهمن ماه سال گذشته از طریق بورس قادر به خرید مواد اولیه شدیم، ادامه داد: هم اکنون از گندله و نرمه گندله برای تولید استفاده می‌کنیم و ذخایر سنگ آهن و زغال سنگ در حال اتمام است.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن گفت: در صورتی که مواد اولیه تامین نشود و مجبور به تعطیلی کوره بلند شویم خسارات چند هزار میلیاردی برای ذوب‌آهن و بحران‌های اجتماعی جدی در پی‌خواهد داشت که به‌جز اصفهان، پنج استان از جمله کرمان، خراسان جنوبی، سمنان، گلستان و مازندران که تامین کننده زغال سنگ ذوب آهن هستند نیز تعطیل شده و باعث بیکاری ۱۷ هزار فرد شاغل در معادن زغال‌سنگ می‌شویم.

وی افزود: امروز تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران روش کوره‌بلند را برای ساخت فولاد قبول ندارند و به استفاده از گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی توصیه می‌کنند این در حالی است که در روش کوره بلند ما نه تنها از گاز یارانه ای استفاده نمی‌کنیم بلکه با سوزاندن کک و بازگشت گاز فرآیندی به نیروگاه، برق مصرفی مورد نیاز را تولید می کنیم. به عبارت دیگر، در روش غیر کوره بلند، عملا گاز و برق یارانه‌ای را به جای فولاد صادر می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =