سد زاینده رود منابع آب

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: با بررسی همه‌جانبه و نگاه ملی به حوضه آبریز زاینده‌رود بسته راهکارهای احیای زاینده رود را تهیه کردیم تا مطابق با خط‌مشی تدوین شده تحقق احیای زاینده‌رود از سراب تا پایاب فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مهران زینلیان، عصر سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: موضوع آب اولویت مهم مدیریت استان است و باید با دوری از هیجان‌گری این مساله دنبال شود. ۸۰درصد جلسات استانداری اصفهان به موضوع آب اختصاص دارد. یکی از پروژه‌های مهم آب استان اصفهان گلاب است؛ چرا که به عنوان پدافند غیرعامل قلمداد می‌شود و تامین آب شرب به این پروژه وابسته است و امیدواریم فاز اضطرار آن به مدار وارد شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به پیگیری مصوبات ۹ماده‌ای، گفت: ذخیره سد زاینده‌رود به کمترین میزان خود در نیم قرن اخیر رسیده است و ۷۳ درصد دریاچه زاینده‌رود خالی است و بازگشایی زاینده‌رود بر اساس مصوبه چهارجانبه استانداری با رعایت خط شرب و تصمیم نظام صنفی کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی و نظارت شرکت آب منطقه‌ای خواهد بود.

وی با اشاره به بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود، اظهار کرد: این بسته راهبردی با بررسی کارشناسی، تهیه شده است و منافع ملی و بین‌استانی را هم لحاظ کرده است، چرا که معتقدیم با بسته راهکار احیای زاینده‌رود به صورت مدون می‌توان برای عبور از مسائل حوضه آبریز مطالبه‌گری کرد.

زینلیان با تاکید بر اینکه مسائل موجود در حوضه زاینده‌رود ماحصل سه دهه است و ما در تلاش هستیم تا مسیر ریل‌گذاری را تغییر دهیم، گفت: معتقدیم اگر مسیر احیای زاینده رود به ریل برگردد می‌توان طبق خط مشی مدون پیش رفت و به نتیجه امیدوار بود اگرچه برای ضمانت اجرایی آن باید تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود در چند محور اصلی حذف مصارف غیرمجاز، کاهش مصارف غیرمجاز، تامین منابع آب، مدیریت کیفیت آب و تعیین تکلیف صنایع متکی بر چاه‌های غیرمجاز تعیین شده است، بیان کرد: پیگیری ایجاد کمیته مشترک بین دو استان مجاور، ساماندهی رودخانه از سراب تا پایاب، اصلاح رویه‌ها و اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع زیرزمینی در بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه شاه بیت احیای زاینده رود، احیای تالاب گاوخونی است، گفت: تثبیت و شفاف‌سازی حقوق آب، ساماندهی اطلاعات و شفاف‌سازی منابع و مصارف آب، عدم بارگذاری جدید بر منابع سطحی و زیرزمینی، بازنگری و اصلاح رشد صنعت و کشاورزی و مهاجرت به استان اساس سند آمایش و مدیریت و جایگزینی پساب در بخش کاهش مصارف مجاز بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به بهینه‌سازی الگوی کشت در بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود گفت: اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، بازخرید تخصیص‌های مازاد، بازطراحی فضای سبز شهری متناسب با اقلیم و منابع آب و پیگیری کاهش وابستگی یزد به منابع آب زاینده‌رود در راستای بهینه‌سازی الگوی کشت در بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود پیش‌بینی کردیم.

زینلیان با اشاره به تامین منابع آب با مداکره برای تامین منافع هر چهار استان، پیگیری، مطالعات و اجرای طرح‌های انتقال آب با رعایت الزامات زیست‌محیطی است، گفت: در بخش مدیریت کیفیت آب، پیگیری قرارگیری رودخانه زاینده‌رود در فهرست رودخانه‌های حفاظت شده، پایش کیفیت آب و نظارت بر آلاینده‌ها، ارتقا و تکمیل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =