وزارت صمت صنعت معدن تجارت

وزارت صمت در عملکرد سه ماهه خود در سال جاری از ۱۰۶ پروژه تحولی در ۱۱ بخش رونمایی کرد. یکی از بخش‌های به «سبد پروژه‌های سامانه‌های اطلاعاتی» مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گزارش عملکرد سه ماهه وزارت صمت منتشر شد. در بخشی از این گزارش آمده است علاوه بر فعالیت‌های جاری وزارت صمت مانند صدور مجوزها و ارائه خدمات پوشش ریسک به فعالیت‌های صنعت و معدنی، ۱۰۶ پروژه تحولی تعریف شده که بسیاری از آن‌ها فعال شده‌اند. از این میان ۸۵ پروژه با اولیت ۱و ۲ و طی ۱۱ بخش مشخص شده است.

در این بخش به بررسی سبد پروژه‌های سامانه‌های اطلاعاتی می‌پردازیم. در این بخش ۴ پروژه تعریف شده که به ترتیب شامل «تکمیل و یکپارچه‌سازی پایگاه‌های داده کسب‌وکارها»، «تکمیل سامانه جامعه تجارت»، «شفافیت جریان کالا» و «راه‌اندازی سامانه قواعد صنعت، معدن و تجارت» است.

در پروژه اول این بخش یعنی تکمیل و یکپارچه‌سازی پایگاه‌های داده کسب‌وکارها، اطلاعات کسب‌وکارها تکمیل و یکپارچه شده و مکان تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها فراهم می‌شود و با ایجاد داشبورد مدیریتی، امکان مشاهده و پایش اطلاعات مذکرو با تعریف سطوح دسترسی مختلف و متناسب با بهره‌بردار مورد نظر، فراهم خواهد شد.

به علاووه واحدهای فعال در حوزه صنعت، معدن و تجارت علاوه بر وزارتخانه متولی با دستگاه‌های اجرایی متعددی در تعامل است و هرکی از این دستگاه‌ها بنا بر وظایف و حیطه کاری خود اطلاعات بسیاری در خصوص این واحدها تولید می‌کنند. احصای این اطلاعات و تعامل دبین دستگاهی برای تبادل آن می‌تواند نقش بسزایی در امکان رصد وضعیت فعالیت واحدها، تخصیص منابع و شفافیت حوزه اقتصادی و کسب‌وکارهای موجود را پیش روی مجموعه حاکمیت قرار دهد به گونه‌ای که ضمن تسهیل فرایندهای کاری برای فعالین بخش، امکان استفاده از داده‌های و اطلاعات را به صورت فرادستگاهی فراهم آورد.

از جمله اقدامات و دستاورهای این طرح عبارتند از تطبیق اطلاعات واحدهای صنعتی شهرک‌ها و سامانه هماهنگ، پیاده‌سازی سرویس‌های استعلام مجوزها، تست و انجام اصلاحات برای شهرک‌ها، تطبیق اطلاعات واحدهای غیرفعال اعلامی از سوی سازمان صنایع کوچک با سامانه هماهنگ، برگزاری جلسات تحلیل برای برقراری ارتباط فرایند احیای واحدهای راکد، تست سرویس خروجی پروژه پایش شهرک‌ها، پیاده‌سازی و تست سرویس دریافت مصارف برق از شرکت توانیر، پیاده‌سازی و تست سرویس‌های تخصیص انشعاب برق با توانیر، پیاده‌سازی و تست سرویس دریافت مصارف گاز از شرکت ملی گاز، دریافت سرویس اشتغال از سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار و دریافت و پیاده‌سازی سرویس فراورده‌های نفتی درخواستی و تائید شده.

پروژه دوم این بخش نیز به تکمیل سامانه جامع تجارت مربوط می‌شود. با تکمیل این پروژه اطلاعات جریان کالا و پول در زنجیره تامین تکمیل و یکپارچه می‌شود. سامانه جامع تجارت، امکان پایش و تنظیم بازار، کنترل قاچاق، کنترل محصولات تقلبی، شناسایی مودیان و فعالیت‌های اقتصادی برای اخذ مالیات و کنترل رانت و فساد را فراهم می‌کند.

از جمله دستاوردهای این پروژه می‌توان به توسعه زیرساخت عملیات پایه سامانه تجارت داخلی شامل ثبت نقش و استعلام صلاحیت تجاری، توسعه زیرساخت دریافت اسناد تجاری شامل اظهار تولید، اظهار واردات، انتقال مالکیت و مکان و... ، ایجاد بسترهای تعاملی از جمله نرم‌افزار تلفن همراه، کد دستوری، فایل اکسل و سرویس‌های اطلاعاتی، ارائه سرویس به بورس کالا جهت ارسال شاخص‌های مقاطع فلزی، ارائه سرویس استعلام اسناد تجاری به بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات، پیاده‌سازی سرویس‌های سامانه مؤدیان مالیاتی در سامانه جامع تجارت، تهیه و ارائه گزارش و داشبوردهای مورد نیاز به متولیان رصد کالا، پیاده‌سازی گزارش‌های موارد مشکوک بازرسی، پیاده‌سازی نیازمندی گروه کالاهای مختلف از جمله روغن موتور، سیمان پوشک خردسال، مقاطع فلزی، محصولات پتروشیمی و ... اشاره کرد.

سومین پروژه این بخش تحت عنوان شفافیت جریان کالا تعریف شده است. در این پروژه فراهم کردن امکان رصد و کنترل موجودی کالای اساسی در سطح کشور، نظارت سیستمی، جهت جلوگیری از گران‌فروشی، احتکار و قاچاق کالا، بهبود، تسهیل و شفافسازی فعالیت عاملین تجاری، فراهم کردن امکان اعتبارسنجی و رتبه‌بندی عادلانه فعالین تجاری، یکپارچه‌سازی اسناد و اطلاعات حاصل از فعالیت تجاری بین دستگاهی و ... در گروه‌های کالایی مختلف پیگیری می‌شود.

از اقدامات و دستاوردهای این پروژه می‌توان به برگزاری جلسات کارگروه ملی رصد کالا با حضور کلیه تشکل‌های زنجیره تأمین و مسئولان کالایی دفاتر تخصصی و سازمان‌های نظارتی، تعیین اولویت‌های کالایی جدید و تدوین برنامه زمان‌بندی اجرا به تفکیک کالا، آموزش فعالین تجاری و برگزاری جلسات توجیهی با تشکل‌های مربوطه جهت احصای شرایط حاکم بر تأمین شامل توزیع کالاهای مربوطه با توجه به نیاز و شفافیت جریان کالا در آذرماه سال جاری با توجه به جدول ارائه شده زیر اشاره کرد.

جزییات پروژه‌ سامانه‌های اطلاعاتی وزارت صمت برای افزایش شفافیت در بازار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =