مسئولیت اجتماعی

یک جامعه‌شناس گفت: در جهان پررقابت امروزی، برندسازی و ایجاد احساس تعلق خاطر به برند شرکت‌ها، افزایش بهره‌وری و ارتقای کمی و کیفی سازمان‌ها از اهداف منشور تدوین شده مسئولیت اجتماعی است که ضرورت آن در ایجاد احساس رضایت کارکنان و جامعه می‌توان مشاهده کرد. 

حمدالله آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی اظهار کرد: سازمان‌های پیشرو برای ایفای تعهدات خود در حوزه مسئولیت اجتماعی ناگزیر به تدوین خط مشی هستند تا ارزش‌های خود را متناسب با چشم اندازی تبیین و بازتعریف کنند و این اطمینان را به جامعه پیرامون خود دهند که نسبت به آنها مسئولیت‌پذیر هستند.

وی افزود: مسئولیت‌پذیری اجتماعی مزایای متعددی دارد از یک سو منجر به تقویت احساس تعلق خاطر جامعه به آن سازمان می‌شود و از سوی دیگر پرسنل آن سازمان در همبستگی بیشتر و منسجم‌تری تلاش خواهند کرد چراکه تاثیر کار خود را در جامعه مشاهده می‌کنند.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه سازمان‌های پیشرو و صنایع بزرگ واحدی به نام مسئولیت اجتماعی دارند، تصریح کرد: این سازمان‌ها حساسیت و توجهی ویژه به پاسخگویی اجتماعی و حفظ ثبات زیست بوم سازمان در حال و آینده دارند و این دیدگاه را در جامعه ترویج می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی هم باید مطابق با نیازهای روز جامعه پیشرفت داشته باشد، گفت: بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و ایده‌های نوظهور نقش مهمی در تدوین استراتژی مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها دارد و به واقع مسئولیت اجتماعی را در قالب نو به جامعه عرضه می‌کند.

آصفی با اشاره به اینکه امروزه سازمانها علاوه بر توسعه پایدار و حفظ منافع ذینفعان درصدد این هستند که حداقل زیان را به محیط پیرامونی وارد کنند، گفت: یکی از پارامترهای مهم امروزه حفظ محیط زیست است و یکی از رویکردهای ایفای مسئولیت اجتماعی رعایت مباحث زیست محیطی است.

وی اشتغال‌زایی و توانمندسازی جامعه هدف‌گذاری شده توسط سازمان را بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکتی تعریف کرد و گفت: توانمندسازی زنان و مردان پیرامون سازمان، تقویت زیرساخت‌های تولیدی، ایجاد ساختار حمایتی انعطاف‌پذیر بر اساس آمایش سرزمین و تقویت روحیه مسئولیت پذیری و ترویج مشارکت اجتماعی در سرمایه‌گذاری می تواند از جمله مسئولیت اجتماعی شرکتی تعریف شود.

این جامعه شناس با تاکید بر توسعه فرهنگ کارآفرینی با بهره‌جویی از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: حمایت از کارآفرینان، توسعه کسب‌وکارهای فن‌آورانه و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده هم می‌تواند بخشی از ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی محسوب شود.

وی با اشاره به تدوین منشور مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها، گفت: در جهان پررقابت امروزی، برندسازی و ایجاد احساس تعلق خاطر به برند شرکت‌ها، افزایش بهره‌وری و ارتقای کمی و کیفی سازمان‌ها از اهداف منشور تدوین شده مسئولیت اجتماعی است که ضرورت آن در ایجاد احساس رضایت کارکنان و جامعه می‌توان مشاهده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =