• ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
  • کد خبر: 21041
  • readingTime: ۲ دقیقه
قانون چک

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد کاربرد چک در معاملات اقتصادی کشور افزایش یافته است. بر این اساس تعداد چک‌های مبادله، وصول و برگشت شده افزایش یافته و در عین حال سهم چک‌های وصولی بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بانک مرکزی در جدیدترین آمار مربوط به مبادلات انجام شده به وسیله چک در آبان ماه سال جاری از رشد تعداد چک‌های صادر شده، وصول شده و برگشتی خبر داده است.

بانک مرکزی در گزارش خود آورده است که در آبان ماه تقریبا ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار چک با ارزش بیش از ۲۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تبادل شده است. این آمار در مقایسه با یک ماهه مهر ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۰.۲ و ۲۴.۹ از نظر تعداد و مبلغ افزایش را نشان می‌دهد.

در این میان استان تهران با حدود ۲.۲ میلیون فقره چک مبادله شده به ارزش تقریبی ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور صدرنشین است.

از تعداد ۷.۱ میلیون چک مبادله شده ۶۳۰ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با ۳۲.۵ و ۱۶.۳ درصد افزایش داشته است.

علت برگشت اکثر چک‌ها یعنی چیزی در حدود ۶۰۸ هزار فقره چک با ارزش ۲۹.۴ هزار میلیارد تومانی کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده است. از لحاظ آماری این تعداد تقریبا ۹۶.۵ درصد کل چک‌های برگشت خورده را تشکیل می‌دهد.

در بخش چک‌های وصول شده هم آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد بیش از ۶.۴ میلیون فقره چک صادر شده با ارزش تقریبی ۲۲۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وصول شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۰ و ۲۶.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از ۸.۵ درصد در آبان ماه سال گذشته به ۸.۸ درصد در آبان سال جاری رسیده که ۰.۳ درصد افزایش داشته است.

در استان تهران که صدرنشین تبادل چک بوده، تقریبا ۲ میلیون فقره به ارزشی حدود ۱۱۴ هزار میلیارد تومان وصول شده و بیش از ۱۷۲ هزار فقره به ارزش حدودی ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برگشت شده است.

نکته قابل توجه در این گزارش افزایش ارزش چک‌های مبادله شده در آبانماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۳۱.۷ درصد است. این تعداد کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده ۹۱.۱ و ۸۷.۸ درصد وصولی و ۸.۹ و ۱۲.۲ درصد برگشت داده شده است.

یکی دیگر از نکات مهم گزارش بانک مرکزی آمار این بانک در خصوص چک‌های رمزدار و اصطلاحا صیادی است. بر اساس این گزارش در آبان ماه سال جاری تقریبا ۶.۴ میلیون فقره چک عادی و حدود ۵۰۰ هزار فقره چک رمزدار وصول شده است. نسبت این دو نوع چک به کل آمار چک‌های وصولی نشان می‌دهد ۹۳.۲ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۶.۸ درصد را چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند.

این تعداد در مقایسه با مهرماه ار نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۲.۱ و ۳۱.۴ درصد رشد داشته است. همچنین سه استان تهـران با ۳۲.۲ درصـد، اصفهان با ۹.۳ درصد و خراسان رضوی با ۷.۷۸ درصد بیشترین تعداد چک‌های وصولی را به خود اختصاص داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =