هوشنگ فلاحتیان

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: مهم‌ترین مزیت صنعت فولاد ایران ذخیره بالای گاز طبیعی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین هوشنگ فلاحتیان، در سمینار تخصصی چالش گاز و در پنل تخصصی تامین پایدار گاز در زنجیره فولاد اظهار کرد: برآورد تولید فولاد دنیا ۱۸۷۷ میلیون تن است که ۷۰ درصد آن با فرآیند کوره بلند و ۳۰ درصد آن با فرآیند قوس الکتریکی تولید می‌شود. روش سوم هم مبتنی بر قراضه است که آمارهای سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد ۳۵ درصد از فولاد دنیا با استفاده از این روش تولید می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها این مسئله به ۴۰ درصد در سال‌های آینده افزایش می‌یابد اما سهم آن در ایران کم است.

وی افزود: نسبت تولید آهن اسفنجی به تولید فولاد خام در دنیا ۴ درصد است و دو کشور هند و ایران در مجموع ۵۵ درصد آهن اسفنجی دنیا را مصرف می‌کنند. مهم‌ترین مزیت صنعت فولاد ایران هم ذخیره زیاد گاز طبیعی است. بیشترین سهم مصرف انرژی در زنجیره فولاد هم در حوزه مصرف گاز، تولید آهن اسفنجی با مصرف بیش از ۷۵ درصد در جایگاه اول قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت با بیان اینکه سهم صنعت فولاد از مصرف گاز کشور ۵.۳ درصد است، گفت: تراز مصرف گاز در کشور در فصل زمستان منفی ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز است که اگر این روند ادامه پیدا کند احتمالا تا سال ۱۴۰۴ این کمبود به ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز و در سال ۱۴۱۰، ۳۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =