• ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
  • کد خبر: 2067
  • readingTime: ۲ دقیقه
گندله

هم‌زمان با توقف دوره‌ای واحد گندله‌سازی و با رعایت کامل موارد ایمنی دو عدد سرند غلتکی در دیسک‌های شمارۀ ۹ و ۱۰ این واحد در موعد مقرر، نصب شد و با موفقیت راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش ایراسین به نقل از فولادمبارکه، مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی با اعلام این خبر گفت: پس از تجربۀ موفق نصب و راه‌اندازی سرندهای غلتکی دیسک‌های ۷ و ۸ در توقف آبان‌‌ماه، اجرای عملیات مشابه برای دیسک‌های شمارۀ ۹ و ۱۰ در دستور کار قرار گرفت.

رضا خادم کیمیایی افزود: به همین منظور جلسات آسیب‌شناسی برای رفع برخی موانع اجرایی، برنامه‌ریزی دقیق به‌منظور انجام پروژه با حضور نمایندگان اجرای پروژه‌ها، نظارت، بهره‌برداری، ایمنی و شرکت مجری و نهایتا تدوین برنامۀ زمان‌بندی واقعی و استخراج دستورالعمل‌های اجرایی پروژه برگزار شد و در نهایت علی‌رغم برخی محدودیت‌های مکانی و تجهیزاتی در محل اجرای طرح و لزوم اجرای پروژه در زمان توقف پنج‌روزۀ گندله‌سازی، با تلاش شبانه‌روزی و حضور مستمر تیم‌های اجرا و بهره‌برداری، فعالیت فوق به نحو مطلوب انجام شد.

او عمده‌ترین فعالیت‌های اجراشده در این پروژه را به این شرح برشمرد: در بخش مکانیک، اصلاح، ساخت و نصب شوت‌های زیر سرندها، دمونتاژ سرندها و نوار نقاله‌های موجود، نصب یکپارچه سرندهای جدید و انجام تنظیمات مربوط، شناسایی نقاط ریزش و اصلاح شوت‌های ارتباطی زیر دیسک‌ها، گروت‌ریزی و ساپورت‌گذاری زیر دیسک‌ها بوده است. در بخش برق و اتوماسیون نیز ساخت، تست و نصب تابلوها و درایوهای مربوط در محل اتاق برق واحد گندله‌سازی، نصب سینی کابل‌ها، کاندوئیت کاری، انجام کلیه کابل‌کشی‌ها، تست کابل‌ها و انجام کانکشن های مربوط، نوشتن لاجیک فرایند و پیاده‌سازی آن در سیستم PLC به همراه ایجاد HMI مربوط، نصب و تست تجهیزات ابزار دقیق و تست سیستم اتوماسیون و اطمینان از راه‌اندازی بدون توقف تجهیزات از مهم‌ترین اقدامات بودند.

مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی در تشریح دلایل فنی اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: گندلۀ خام خروجی از دیسک‌ها به کورۀ پخت باید دانه‌بندی مناسبی (۱۶-۹ میلی‌متر) داشته باشد که در صورت تغییر دانه‌بندی یا ورود ریزدانه، پارامترهای کیفی گندله اکسیدی کاهش می‌یابد و خرابی تجهیزات کوره و فن‌های فرایند را به دنبال دارد. از سوی دیگر باتوجه‌به افزایش ظرفیت واحد گندله‌سازی تا حدود ۵/۷ میلیون تن در سال، سرند غلتکی دوطبقۀ نصب‌شدۀ فعلی در ابتدای خط، جوابگوی نیاز تولید نبود که با انجام مطالعات کارشناسی و بررسی گندله‌سازی‌های جدید دنیا مقرر شد تا در خروجی دیسک‌ها، سرندهای غلتکی جدید نصب شوند تا ریزدانه تولیدی هر دیسک در مبدأ تفکیک و از مدار تولید خارج شود.

وی ادامه داد: پروژۀ مذکور مزایایی مانند بهبود دانه‌بندی گندلۀ خام ورودی به کوره، بهبود کیفیت سطحی گندلۀ خام، جلوگیری از تولید گندلۀ ریزدانه و آسیاب مجدد آن، افزایش تولید سایز مناسب به‌جای ریزدانه، افزایش نفوذپذیری بستر کورۀ پخت و افزایش کیفیت گندلۀ پخته را برای واحد گندله‌سازی به همراه داشته است.

رضا خادم کیمیایی ضمن ارزشمند دانستن اجرای این پروژه تصریح کرد: نتایج اخذشده از آزمایشگاه در خصوص جداسازی ریزدانه پس از نصب سرندهای غلتکی جدید نشان می‌دهد اجرای این پروژه در عملکرد بهینۀ کورۀ پخت و افزایش پارامترهای کیفی گندلۀ تولیدی نقش مؤثری داشته است.

مدیر اجرای پروژه‌های نواحی آهن‌سازی و فولادسازی، در پایان از زحمات کارکنان بهره‌برداری و اجرای پروژه‌های آهن‌سازی، نظارت، مهندسی کارخانه و سایر همکارانی که در اجرا و راه‌اندازی این پروژه مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =