سکوی نفتی

اوپک و متحدانش امروز (پنج‌شنبه؛۱۱ آذر) توافق کردند علیرغم نگرانی آزادسازی ذخایر نفت خام ایالات متحده و شیوع نوع جدید ویروس کرونا "Omicron" که منجر به کاهش قیمت نفت می‌شود، به سیاست فعلی خود برای افزایش تولید ماهانه نفت پایبند باشند.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از رویترز، اوپک و متحدانش امروز (پنج‌شنبه؛۱۱ آذر) توافق کردند علیرغم نگرانی آزادسازی ذخایر نفت خام ایالات متحده و شیوع نوع جدید ویروس کرونا "Omicron" که منجر به کاهش قیمت نفت می‌شود، به سیاست فعلی خود برای افزایش تولید ماهانه نفت پایبند باشند.

قیمت نفت برنت پس از انتشار این این خبر حدود ۶۸ دلار در هر بشکه معامله شد.این قیمت بسیار کمتر از بالاترین سطح سه ساله در اکتبر یعنی ۸۶ دلار است با این حال قیمت نفت نسب به آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ایالات متحده بارها اوپک پلاس را برای تسریع افزایش تولید تحت فشار قرار داده است زیرا قیمت بنزین در ایالات متحده افزایش و به دنبال آن محبوبیت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا کاهش یافته است.

منابع گفتند سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، از ترس مازاد عرضه دیگر، طیف وسیعی از گزینه‌ها از جمله توقف افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای در ژانویه یا افزایش تولید کمتر از برنامه ماهانه را در مذاکرات روز پنجشنبه بررسی کردند.

اما چنین اقدامی اوپک پلاس را که شامل عربستان سعودی و دیگر متحدان ایالات متحده در خلیج فارس می‌شود، در مسیر برخورد با واشنگتن قرار می‌دهد.

گری راس ناظر کهنه کار اوپک گفت:« سیاست بر اقتصاد پیروز می‌شود. کشورهای مصرف کننده به اندازه کافی فشار آورده‌اند. اما قیمت‌های ضعیف‌تر در حال حاضر تنها به معنای قوی‌تر شدن در آینده است.»

پیش از این مذاکرات، دیوید ترک، معاون وزیر انرژی ایالات متحده، روز چهارشنبه به رویترز گفته بود که اگر قیمت نفت به میزان قابل توجهی کاهش یابد، دولت بایدن می‌تواند زمان‌بندی را تعدیل کند. به علاوه او اشاره کرد که ممکن است در آزادسازی ذخایر ایالات متحده انعطاف پذیری وجود داشته باشد.

اوپک پلاس همچنان نگران است که همه گیری کووید-۱۹ بتواند بار دیگر تقاضا را کاهش دهد. افزایش شیوع گونه جدید باعث ایجاد محدودیت‌های مجدد در اروپا از جمله برخی از سفرهای بین المللی شده است.

یکی از نمایندگان اوپک پلاس پس از مذاکرات گفت:« ما باید بازار را از نزدیک رصد کنیم تا تأثیر واقعی Omicron را ببینیم.»

با این حال، پیش از دیدارهای این هفته، عربستان سعودی و روسیه، بزرگترین تولیدکنندگان اوپک پلاس، هر دو گفته بودند که نیازی به واکنش تند و تیز وجود ندارد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، پس از تصمیم اوپک پلاس گفت:« بازار نفت متعادل و تقاضای جهانی نفت به آرامی در حال افزایش است.»

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید اوپک پلاس مرتباً در دستیابی به اهداف تولید خود شکست خورده است و حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از برنامه‌ریزی شده در سپتامبر و اکتبر تولید کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =