مسعود یونسیان

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ با بیان اینکه عدم شناسایی اُمیکرون، به این معنا نیست که این سویه هنوز وارد کشور نشده، گفت: حتی بدون وجود خطر کرونای اُمیکرون هم نیاز به بازنگری در وضعیت بازگشایی‌ها وجود دارد؛ زیرا هیچکس بازگشایی‌های همزمان را توصیه نمی‌کند.

مسعود یونسیان در گفت‌وگو با ایراسین درباره وضعیت کرونای اُمیکرون، اظهار کرد: همه نگرانیم و نگرانی ما ناشی از این است که این ویروس جدیدی است. طبقه بندی این واریانت با دیگر واریانتها متفاوت است. درمورد این ویروس هنوز رفتاری از آن ندیدیم اما چون در سویه اُمیکرون حدود 50 جهش رخ داده است که ۳۰ جهش در منطقه اسپایک ویروس بوده است، همه نگرانیم مبادا رفتار بدی داشته باشد. بنابراین احتمال اینکه تغییراتی در سرایت‌پذیری و حتی در زمینه حساسیت بیماری به واکسن رخ داده باشد، وجود دارد، اما هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست و حداقل به چند هفته زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه هنوز مطمئن نیستیم که میزان سرایت پذیری این ویروس بالا است یا نه،  گفت: در مورد واکسن گریزی و کشندگی هم هیچ اطلاعاتی نداریم. پس نباید در جامعه هراس ایجاد شود چراکه اطلاعاتی از این سویه در دسترس نیست و این میزان از جهش ما را نگران کرده است.  

وضعیت شناسایی سویه‌های جدید در کشور

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ تصریح کرد: یکی از کیت های تشخیصی که برای واریانت آلفا طراحی شده بود می تواند در تشخیص این سویه هم به کار گرفته شود. پس این ویروس می تواند با کیت های موجود تشخیص داده شود و قابل غربالگری است.

وی افزود: ورود این سویه به کشور اجتناب ناپذیر است و احتمال اینکه به کشور وارد شده بسیار است. چراکه بسیاری از کشورها که توالی یابی ژنتیکی انجام می دهند روزانه گزارش می دهند که سویه اُمیکرون را مشاهده کردند و این ویروس می تواند از بسیاری از کشورها وارد شده باشد. منتظریم که هفته های آتی در مورد این سویه اطلاعات بیشتری دست یابیم.

یونسیان تصریح کرد: بازگشایی ها به مدت دو هفته به تعویق بیفتد و بازگشایی همزمان منطقی و عاقلانه نیست. حتی بازگشایی مدارس هم به تنهایی باید حتما بعد از گذشت دو هفته از بازگشایی‌ها، بازنگری می‌شد. بنابراین حتی اگر با سویه جدید اُمیکرون مواجه نمی‌شدیم و حتی اگر فقط مدارس را بازگشایی می‌کردیم، عقل و منطق حکم می‌کند که بعد از دو هفته اجرا، نتایج این بازگشایی و فعالیت‌ها را تحلیل کرده و نسبت به ادامه یا عدم ادامه آن تصمیم‌گیری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =