ارز

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به تحریم های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان گفت: در شرایط فعلی راهکاری غیر از اتکا به توانمندی داخلی و استقلال صنعتی نداریم به این ترتیب که لازم است تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کنیم.

به گزارش ایراسین؛ آرش محبی‌نژاد در این زمینه گفت: با توجه به سند چشم‌انداز صنعت خودرو اگر بتوانیم سالانه یک میلیون دستگاه خودرو صادر کنیم درآمدی معادل 50 چاه نفت به دست خواهیم آورد که نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم.
محبی‌نژاد در ادامه افزود: شاید در شرایط فعلی برخی تحریم‌های خصمانه غرب علیه اقتصاد کشورمان مشکلاتی را ایجاد کرده باشد اما صنعت خودرو بخصوص در کشورهای منطقه و همسایه امتیازاتی دارد که می‌توانیم از آنها استفاده مناسب داشته باشیم و بخش قطعه‌سازی هم در این میان می‌تواند سهم قابل توجهی داشته باشد.
این مقام صنفی ضمن اشاره به افق‌های سال 92 اظهار کرد: در آن دوره با توجه به ورود شرکت‌های خارجی به کشورمان افق‌های تازه‌ای در اغلب صنایع ایران ایجاد شد اما به دلیل بی‌تدبیری تمام این افق‌ها اکنون با چالش روبرو شده است، چون در آن زمان برنامه‌ای برای استفاده بهینه از فرصت نداشتیم.
وی تاکید کرد: طی پنج سال گذشته حمله به تولید داخلی با قوانین دست‌وپاگیر و همچنین دستورالعمل‌های غیرکارشناسی دیدیم اغلب تولید کنندگان نه به دلیل مشکل تحریم‌های خارجی بلکه به دلیل بی‌تدبیری داخلی مشکلاتی را تجربه کردند که باعث کاهش تولیدشان و کمبودهایی در بازار شد، از این رو بهتر است به جای اینکه بیشتر به فکر تحریم‌های خارجی باشیم سوء مدیریت داخلی را کنترل کنیم تا براساس فرمایشات مقام معظم رهبری رونق تولید را داشته باشیم.
محبی‌نژاد در ادامه به خبرنگار ما گفت: سوء مدیریت‌های داخلی طی دوره یاد شده باعث شد تا تولید خودرو در آذر 97 نسبت به سال قبل یکباره 72 درصد کاهش یابد و در نهایت 400 واحد از قطعه‌سازی‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شوند، درحالی که واقعا مشکل تحریم‌ها نبود بلکه سیاست‌های داخلی این بلا را سر قطعه‌سازان آورد.
وی در ادامه افزود: طی همین دوره وبا تعطیلی واحدهای صنعتی تقریبا 130 هزار نفر از پرسنل با تجربه قطعه سازی‌ها تعدیل و 150 هزار نفر هم به مرخصی‌های اجباری یا تعلیق در آمدند این یعنی زیان هنگفت در بخش تولید که با هیچ وام و تسهیلاتی نمی‌توان آن را جبران کرد.
به گفته این مقام صنفی نکته جالب اینجا بود که بیشترین واردات خودرو دقیقا در اوج تحریم‌هایی که همه فکر می‌کردند عامل بروز مشکلات صنایع داخلی است اتفاق افتاد آنهم به دلیل سوء استفاده برخی از مدیران میانی و کسانی که به هیچ عنوان منافع ملی را مدنظر نداشتند و تنها به فکر تامین منافع شخصی خودشان بودند.
محبی‌نژاد معتقد است عدم چابکی مسئولان دولتی در تصمیم‌گیری سیاست‌های ضد رکود در تولید و ضد تحریمی باعث شده اکنون در صنعت خودرو، قطعه‌سازی و برخی صنایع دیگر دچار رخوتی قابل توجه باشیم درحالی که حداقل واکنش‌های دقیق، منطقی و به موقع می‌تواند مانع از بروز چنین چالشی باشد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور تاکید کرد: برای دور زدن تحریم‌ها در شرایط فعلی تنها راهکار اجرای سیاست «انتقال بدون ارز» است و اگر چنین سیاستی اجرایی شود قطعا 64 صنعت وابسته به صنعت خودروسازی هم رونق قابل توجهی خواهند داشت.
وی به خبرنگار ما گفت: برخی مسئولان این شیوه را باعث اخلال در بازار آزاد می‌دانند درحالی که صنعت قطعه‌سازی ایران تنها 2 میلیارد دلار سالانه نیاز ارزی دارد و این رقم در طول سال هیچ تهدیدی برای ثبات بازار نیست اما می‌تواند منافع قابل توجهی برای تولید و اقتصاد کشورمان به ارمغان آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =