ابوتراب فاضل

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر در کنفرانس بین‌المللی Planex۲۰۲۱ گفت: برای رفع عدم توازن در زنجیره فولاد، نیازمند ائتلاف شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ابوتراب فاضل امروز(۲۵ آبان‌ماه) در کنفرانس بین‌المللی Planex۲۰۲۱ با موضوع "بررسی صنعت فولاد و مواد اولیه" که در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش در حال برگزاری است، اظهار کرد: دست‌کاری نسبت‌های قیمتی، افت عیار معادن، عدم توجه به آمایش سرزمینی در ایجاد واحدهای فولادی، صدور مجوز برای واحدهای فولادی بدون توجه به تعادل زنجیره، عدم سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشافات، قیمت‌گذاری دستوری، عدم به‌کارگیری اشخاص حقیقی و حقوقی واحد اهلیت در زنجیره و عدم راهبرد صحیح در موضوع اکتشاف توسط نهادهای تصمیم‌ساز را می‌توان از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد عدم توازن در زنجیره فولاد در کشور دانست.

به گفته وی، تا افق ۱۴۰۴ به ۱۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز خواهیم داشت و این در حالی است که تا پایان امسال در بخش کنسانتره با وجود ظرفیت ایجاد شده به میزان ۷۱ میلیون تن در کشور، میزان تولید واقعی این محصول تنها ۶۸ میلیون تن است؛ در بخش تولید گندله نیز ۶۵ میلیون تن ظرفیت وجود دارد اما ۵۷ میلیون تن تولید انجام می‌شود.

فاضل ادامه داد: در بخش احیای مستقیم نیز ظرفیت ۳۷میلیون تنی و ۴۷میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور وجود دارد، اما تا پایان امسال تنها ۳۵ میلیون تن فولاد تولید خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر افزود: در سال جاری با کمبود ۲۳میلیون تن سنگ‌آهن، ۶ میلیون تن کنسانتره، ۱۶ میلیون تن گندله، و ۱۷ میلیون آهن اسفنجی مواجه هستیم.

فاضل با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری تنها روی کاغذ بوده و رعایت نمی‌شود تصریح کرد: برای رفع عدم توازن در زنجیره فولاد، نیازمند ائتلاف شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی هستیم، چراکه این شرکت‌ها هستند که سرمایه مورد نیاز و اهلیت کافی برای ایجاد کنسرسیوم را در اختیار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =