• ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
  • کد خبر: 20190
  • readingTime: ۱ دقیقه

سخنگوی کمرک در گفت‌وگو با ایراسین:

حجم تجارت ایران و عربستان به ۴۱ هزار دلار رسید

هنوز با صادرات ۳۱۵ میلیون دلاری در سال ۸۶ فاصله داریم!
ایران و عربستان

سخنگوی گمرک با بیان اینکه حجم تجارت ایران و عربستان پس از ۱.۵ ساله روابط به بیش از ۴۱ هزار دلار رسیده است، گفت: اگرچه این مقدار برای شروع خوب است اما باید توجه داشت که حجم صادرات ایران به عربستان در سال ۱۳۸۶ بالغ بر ۳۱۵ میلیون دلار بوده است بنابراین هنوز برای رسیدن به نقطه قبلی فاصله داریم.

روح اله لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره وضعیت تجارت ایران با عربستان سعودی اظهار کرد: طی چند ماه گذشته محموله‌های صادراتی از ایران شامل یک محموله کاشی به ارزش ۶ هزار دلار و یک محموله شیشه کروی (مخصوص جاده) به ارزش ۳۳ هزار دلار به مقصد عربستان سعودی صادر شده است.

وی افزود: پس از آن در ماه جاری یک محموله زعفران به ارزش ۲ هزار دلار به این کشور صادر شده است بنابراین با احتساب ارزش صادرات محموله زعفران، حجم صادرات ایران و عربستان به ۴۱ هزار و ۱۴۰ دلار رسیده است.

سخنگوی گمرک در پاسخ به این سوال که آیا روند تجارت ایران با عربستان افزایشی است؟ گفت: هنوز برای پاسخ به این سوال زود است ولی نکته مهم آغاز دوباره این روند میان دو کشور است. در سال ۱۳۸۶ میزان صادرات ایران به عربستان حدود ۳۱۵ میلیون دلار و میزان واردات از عربستان ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. با توجه به اینکه حدود ۱.۵ سال هیچ صادراتی به عربستان نداشتیم همین شروع کم هم برای آغاز دوباره خوب است.

لطیفی افزود: اینکه پس از مدت‌ها قفلی در روابط تجاری دو کشور باز شده است، پالس مثبتی در روابط تجاری و حتی سیاسی دو کشور است. امیدواریم حجم تجارت افزایش یافته و حتی از قبل نیز بیشتر شود. ایران و عربستان دو کشور مهم اسلامی در منطقه هستند، هرچه روابط کشورهای همسایه به هم نزدیک شود، مطمئنا منطقه امن‌تری خواهیم داشت و کشورهای همسایه نیز منفعت بیشتری از یک دیگر خواهند برد.

وی همچنین درباره وجود مانعی برای تجارت میان این دو کشور نیز تصریح کرد: در حال حاضر تجارت میان دو کشور آغاز شده است. مطمئنا هرچه روابط سیاسی نزدیک‌تر شود، تجارت نیز آسان‌تر خواهد شد. حاکمیت در برخی کشورها تاثیر مستقیمی در حوزه اقتصاد دارد بنابراین در این کشورها هرچه گارد حاکمیت بازتر باشد، تجارت با آن کشور نیز آسان‌تر خواهد بود.

سخنگوی گمرک اظهار کرد: گاهی روابط کشورها از حالت عادی خارج می‌شود و به یکدیگر به چشم رقیب و حتی گاهی اوقات تخاصم نگاه کنند. بدیهی در چنین شرایطی همه روابط میان دو کشور ممکن است از بین رود و حتی به یک رقابت منفی تبدیل شود.

لطیفی تصریح کرد: هرچه روابط نزدیک‌تر باشد هزینه‌ای همزیستی دو کشور کاهش پیدا کرده، تجارت، روابط فرهنگی و سیاسی افزایش می‌یابد که در نهایت امنیت دسته جمعی در منطقه ایجاد خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =