بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگر بحث انرژی در صنعت فولاد حل نشود در تولید دچار مشکل خواهیم شد و باید در برنامه‌های تولید بازنگری شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بهرام سبحانی صبح امروز(۹ آبان‌ماه) در هشتمین کنفرانس بین‌المللی استیل‌پرایس اظهار کرد: نزدیک به ۲ میلیارد تن فولاد تولیدی در جهان داریم که سهم ایران ۳۰ میلیون تن است که اکنون با قطعی برق ممکن است این میزان تولید کمتر شود.

وی افزود: اکنون ظرفیت نصب شده ۴۰ میلیون تن بوده و ۲۵ درصد از این ظرفیت به دلایل مدیریتی، لجستیکی و ... خالی است؛ در گذشته قرار بود شرکتهای فولادی سنگ‌آهن خود را از طریق معادن تامین کنند، اما این شرکت‌ها از توسعه افقی به سمت توسعه عمودی و در نهایت به سمت فولادسازی رفتند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اکنون مشکل کوره‌های القایی کمبود خوراک است که اجازه نمی‌دهد خطوط تولید کنترل شوند؛ از زمانی که ظرفیت تولید کمتر از ۲۵میلیون تن بود، محدودیت‌های برق و گاز وجود داشته است. بنابراین ممکن است تنها از ۵۵میلیون تن ۵۰ میلیون تن ظرفیت آن ایجاد و به مرحله تولید برسد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز این محدودیت‌های برق خیلی زیاد بود و بر روند تولید اثر گذاشت. اکنون نیز برای زمستان با کمبود گاز مواجهیم و در نهایت روی تامین برق نیز اثر خواهد داشت؛ حتی با رسیدن به ۵۵ میلیون تن فولاد، با وجود محدودیتها امکان بهره برداری از آن وجود ندارد.

سبحانی با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکتهای صنعتی و معدنی برای تولید برق اذعان داشت: در خوشبینانه ترین حالت سرمایه گذاری شرکتها برای تولید برق در ۳ سال آینده به بهره برداری می‌رسد؛ همواره ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن مازاد تولید داریم که باید صادر شود که متاسفانه منع صادراتی برای آن گذاشته می‌شود. این در حالیست که ایران تحریم بوده و فروش محصولات بسیار سخت است نباید محدودیتهای داخلی داشته باشیم‌.

وی تصریح کرد: صادرات باید تسهیل شود و برنامه برای ایجاد ارزش افزوده محصولات گذاشته شود؛ امروز حساسیت‌هایی روی موضوع گازهای گلخانه ای  وجود دارد. بر اساس آمار موجود، ۴درصد کربن پخش شده در اروپا برای فولاد است و ۲۲درصد سهم گازهای گلخانه ای برای فولاد است. از اینرو قرار است اتحادیه اروپا بر مبنای میزان کربن منتشر شده برای شرکتها تعرفه تعیین کند که در این صورت برای ایران تعرفه‌های سنگینی در نظر گرفتع خواهد شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان داشت: اکنون فرآیند ccs وجود دارد که با استفاده از آن کربن خروجی از تولید فولاد را جمع آوری می‌کند. ما نیز می‌توانیم این روش را در ایران را اجرایی کنیم‌، اما در ادامه باید به سمت تولید فولاد پاک حرکت کنیم؛ امیدواریم در شهرهای صنعتی و بزرگ مثل تهران و اصفهان به این سمت حرکت کنیم و واحدهای تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاران به این سمت بروند.

وی در پایان تأکید کرد: اگر بحث انرژی در صنعت فولاد حل نشود در تولید دچار مشکل خواهیم شد و باید در برنامه‌های تولید بازنگری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =