قاضی عسگر

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری اصفهان گفت: راهی جز توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان اصفهان نیست و تمام هم و غم مدیریت استان اصفهان توسعه سرمایه گذاری در این بخش است.

سیدحسن قاضی‌عسگر در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اینکه گروه های کارشناسی استان مشغول مطالعه برای تامین انرژی نیروگاه ها و صنایع در زمستان هستند، اظهار کرد: سال گذشته هر مترمکعب گاز به مبلغ ۵۰ ریال در اختیار نیروگاه ها قرار می گرفت که امسال دو برابر افزایش یافته است. از آنجایی که گاز ارزان در اختیار نیروگاه ها قرار می گیرد برق تولیدی را هم ارزان می خرند بنابراین برای بخش خصوصی ورود به توسعه نیروگاه های برقی صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی افزود: از سوی دیگر به علت ارزانی منابع انرژی برای نیروگاه ها هم توجیه اقتصادی ندارد که در راستای مصرف بهینه انرژی سرمایه گذاری کنند در حالی که صادرات یک مترمکعب با هزینه ۱۰ هزار تومان قابل انجام است که نیاز به بازنگری مدیریتی است.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: در گام نخست بایستی صنایع حمایت شوند تا به سمت توسعه مصرف بهینه انرژی حرکت کنند چراکه هنوز ضرورت مصرف بهینه انرژی در راستای عدم آلودگی محیط زیست برای صنایع و واحدهای تولیدی احساس نشده است.

وی با تاکید بر توسعه نیروگاه های خورشیدی و بادی در استان اصفهان گفت: علت اینکه از نیروگاه های خورشیدی استقبال نشده است این است که قیمت خرید تضمینی برق توسط دولت به صورت منطقی در نظر گرفته نشده بود که از دوسال گذشته تاکنون با مکاتبات عدیده و برگزاری جلسات ۴۰ درصد قیمت خرید تضمینی برق را افزایش دادیم و با اخذ مجوز انرژی خورشیدی امکان صادرات آن هم به قیمت روز فراهم شده است.

قاضی عسگر با بیان اینکه تولیدکنندگان انرژی برق از نیروگاه های خورشیدی می توانند برق تولیدی را به صاحبان شهرک های رمزارز بفروشند، گفت: بازار برق انرژیهای پاک در استان اصفهان منطقی شده است و با ارائه مشوق هایی سرمایه گذاران بخش خصوصی را به این بازار جذب کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ راهی جز توسعه انرژی خورشیدی در استان اصفهان نیست، خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری، برخی از نیروگاه های استان اصفهان مانند شهید منتظری، چهلستون، زواره این امکان را دارند که بدون مصرف یک مترمکعب گاز اضافی از انرژی که درخروجی دودکش ها ایجاد می شود ۱۲۰۰ مگاوات برق تولید کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =