سیمان

برپایه داده های آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادراتی زنجیره سیمان در مدت ۱۱ ماهه پارسال نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار شد و این میزان به حدود ۳۲ درصد ارزش کل صادرات این بخش رسید.

 به گزارش ایراسین، صنعت سیمان ایران هرچند که پیشینه بیش از هشت دهه فعالیت را در کارنامه خود دارد، اما بررسی ۹۶ خط تولید فعال در ۷۴ کارخانه سیمان کشور نشان می دهد که نزدیک به نیمی از خطوط مزبور عمر کمتر از ۱۰ سال دارد، بنابراین بهره برداری از واحد های جدید موجب افزایش سهم خطوط تازه در این بخش خواهد شد.

برابر آمار تولید ۵۳ میلیون تن سیمان ایران در سال ۲۰۱۸ می توان نتیجه گرفت که نزدیک به ۶۲ درصد از ظرفیت ۸۶ میلیون تنی کارخانه های سیمان فعال بودند، انتظار می رود با تخصیص بودجه عمرانی مناسب و بازسازی و نوسازی خانه های شهری و روستایی تخریب شده ناشی از سوانح طبیعی، به ویژه سیل در اواخر سال ۹۷ و امسال، میزان تقاضا برای سیمان افزایش یابد.

براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت، انتظار می رود سال ۱۳۹۸ به میزان ۲ میلیون تن ظرفیت جدید در بخش سیمان مورد بهره برداری قرار گیرد که با احتساب ظرفیت ۸۶ میلیون تنی در سال ۲۰۱۸، پیش بینی می شود، امسال به ظرفیت نزدیک به ۹۰ میلیون تنی دست یابیم.

پیش از این اعلام شده بود، عملکرد تجارت خارجی بخش معدن و صنایع معدنی حاکی از آن است که در مدت ۱۱ ماهه ۹۷ صادرات ۵۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از هشت میلیارد و ۲۹۹ میلیون دلار انجام شد که نسبت به دوره مشابه از نظر وزنی ۶ درصد و از نظر ارزشی سه دهم درصد کاهش داشت.

۱۱ ماهه ۱۳۹۷، سهم تجارت خارجی زنجیره معدن از کل تجارت خارجی کشور، از لحاظ وزنی ۴۹ درصد و از نظر ارزشی ۲۱ درصد بود

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =