سرطان

مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها دانشگاه در کشور است که غربالگری سرطان روده بزرگ در کل جمعیت ۵۰ تا ۷۰ سال زنان و مردان را با دستورالعمل‌های کشوری به صورت کامل اجرا می‌کند.

زهرا روانخواه، مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: در استان اصفهان سالانه حدود ۱۰ هزار مورد جدید سرطان ثبت می‌شود و این استان جایگاه بالایی در بروز سرطان در کشور دارد.

وی افزود: شایع‌ترین سرطان‌های استان اصفهان عبارتند از: سرطان پستان، پوست، پروستات و روده بزرگ که در ۳ مورد سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم روش‌های غربالگری و تشخیص زودرس وجود دارد.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها دانشگاه در کشور است که غربالگری سرطان روده بزرگ در کل جمعیت ۵۰ تا ۷۰ سال زنان و مردان را با دستورالعمل‌های کشوری به صورت کامل اجرا می‌کند.

وی اذعان داشت: در غربالگری سرطان روده بزرگ، علائم هشداردهنده، عوامل ایجادکنده و عوامل پیشگیری این سرطان به مراجعه‌کنندگان آموزش داده می‌شود و متناسب با سابقه فامیلی و سابقه بیماری آزمایش مدفوع جهت تشخیص خون مخفی به نام تست FIT از بیمار گرفته می‌شود و در انتهای بررسی‌های انجام‌شده در صورتی که فرد پرخطر باشد، جهت بررسی‌های بیشتر و کولونوسکوپی معرفی خواهد شد.

روانخواه در پایان تصریح کرد: با اجرای طرح غربالگری تاکنون ۱۳۲ مورد سرطان روده و بیش از هزار و ۵۰۰ پولیپ روده بزرگ که احتمال بدخیم شدن را دارد، شناسایی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =