مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طرح جهش تولید مسکن تکالیف پیش بینی شده برای نظام بانکی مشخص شده است گفت: بر اساس این طرح قرار است بانک‌ها ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. به نظر می رسد تاکید دولت و رئیس کل بانک مرکزی به این موضوع نشان می دهد که باید منتظر روزهای خوبی برای بخش مسکن بود.

به گزارش ایراسین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تاکید علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در نخستین جلسه شورای عالی مسکن مبنی بر اینکه نظام بانکی باید ۲۰ درصد تسهیلات را به حوزه مسکن اختصاص دهد نشان می دهد که سیستم بانکی عزم خود را جزم کرده است تا به بخش مسکن کمک کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در قانون جدید جهش تولید مسکن که به تصویب مجلس رسیده است، به جز بانک‌های تخصصی در حوزه کشاورزی و صنعت، دیگر بانک‌ها با برنامه ریزی انجام شده باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند گفت: می‌توان صندوق‌های سرمایه گذاری در حوزه مسکن تشکیل و از طریق منابع قابل توجهی که در بازار سرمایه وجود دارد تأمین مالی حوزه مسکن را انجام داد، ضمن اینکه از منابع دیگر این صندوق از جمله مالیات نیز می‌توان منابع لازم را برای ساخت مسکن تجهیز کرد.

علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طرح جهش تولید مسکن تکالیف پیش بینی شده برای نظام بانکی مشخص شده است گفت: بر اساس این طرح قرار است بانک‌ها ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. به نظر می رسد تاکید دولت و رئیس کل بانک مرکزی به این موضوع نشان می دهد که باید منتظر روزهای خوبی برای بخش مسکن بود.

وی در پاسخ به این سوال که سالها است پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات از سوی نظام بانکی به حوزه مسکن مطرح می شود اما هر بار به فراموشی سپرده می شود آیا تاکید دولت و رئیس کل بانک مرکزی را می توان امیدوار کننده تلقی کرد؟ اظهار کرد: به هر حال مشخص شدن تکالیف پیش بینی شده برای نظام بانکی نشان از عزم دولت در اجرایی شدن این اقدام بعد از سالها است چرا که به تفکیک هر بانک و سهمیه در نظر گرفته شده، ابلاغ به نظام بانکی صورت گرفته است. در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت در کشور ۳۰۰ هزار واحد مسکونی احداث می شود.

پاک فطرت ادامه داد: در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت در کشور ۳۰۰ هزار واحد مسکونی احداث می شود اما اگر حتی ۵۰ درصد از طرح جهش تولید مسکن اجرایی شود باید به دولت تبریک گفت. چرا که اگر قرار بود بر اساس این طرح سالی یک میلیون مسکن ساخته شود و سالی ۵۰۰ هزار مسکن ساخته شود، این طرح با موفقیت روبرو خواهد شد و قطعا بر روی ریل قرار گرفتن تولید مسکن می تواند در آینده به یک میلیون واحد مسکونی نیز برسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای طرح جهش تولید مسکن باید منتظر کاهش قیمت مسکن بود؟ اظهار کرد: کاهش قیمت یک کالا به عرضه و تقاضای آن کالا بستگی دارد بنابراین اگر عرضه مسکن زیاد شود، طبعا تقاضا در بازار مسکن کنترل خواهد شد. حال که به دنبال تعادل عرضه و تقاضای مسکن هستیم و سالهاست به دنبال این برنامه حرکت می کنیم به نظر می رسد با جهش تولید مسکن می توانیم به این هدف بعد از سالها برسیم.

پاک فطرت ادامه داد: اگر تولید مسکن رونق و افزایش یابد، قطعا قیمت‌ها به شرط ثبات قیمت نهاده های تولید مسکن تثبیت خواهد شد. اما اگر تورم داشته باشیم و نرخ دلار تقویت شود نباید توقع داشت که قیمت مسکن ثابت باقی بماند چرا که رشد تورم و نرخ ارز قطعا بر روی قیمت مصالح ساختمانی اثر خواهد گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =