بورس بازار سرمایه بازار سهام

شاخص کل بورس در حالی یک هفته سراسر مثبت را سپری کرد و در نهایت توانست با رشد ۳.۶ درصدی به کار خود پایان دهد که در چنین شرایطی صنایع فعال در بازار سهام نیز با روندی مثبت همراه شدند.

به گزارش ایراسین، به نقل از معدن ۲۴، هر چند شاخص گروه فلزات اساسی به افزایش ۰.۶ درصدی بسنده کرد، اما شاخص گروه معدنی جهش قابل توجه ۴ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. از یک سو رشد چشم‌گیر قیمت محصولاتی از جمله نفت، گاز و متانول به‌دنبال جهش نرخ گاز و به دنبال آن صدور ابلاغیه نحوه محاسبه قیمت خوراک توسط وزارت نفت و از سوی دیگر حاکمیت روند صعودی بهای جهانی نفت و فرآورده‌های آن سبب شد تا سرمایه‌گذاران توجه زیادی به نمادهای کامودیتی محور بورسی داشته باشند.

هرچند عمده توجه بازار در هفته گذشته به نمادهای پتروپالایشی بود، اما دیگر صنایع نیز از این رشد بی‌نصیب نماندند. به طوری که رشد ۴درصدی شاخص گروه معدنی و افزایش ۰.۶ درصدی نماگر گروه فلزات اساسی را در هفته منتهی به ۱۴ مهرماه شاهد بودیم. البته در این میان انتظار برای انتشار گزارش های عملکرد فصل تابستان شرکت‌ها نیز وجود دارد و این عملکردها می تواند در تصمیمات آتی سرمایه‌گذاران تأثیرگذار باشد.

بررسی جزئیات معاملات هفته منتهی به ۱۴مهرماه نشان می‌دهد نمادهای معدنی در این هفته پرقدرت ظاهر شدند، به طوری که دو لیدر اصلی گروه یعنی چادرملو و گل‌گهر هر کدام به ترتیب ۵ درصد و ۴.۳ درصد رشد قیمتی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کردند، در همین راستا دو نماد توسعه معادن و فلزات و باما نیز  هر کدام ۶ درصد بازدهی نصیب سهام‌داران کردند.

نماد معاملاتی معدنی دماوند نیز هر چند هفته گذشته را با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی هر سهم سپری کرد اما با ثبت معاملات ۴۲۹ میلیارد تومانی، بیشترین ارزش معاملات را در میان دیگر نمادهای هم‌گروه به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی «کاما» نیز با خرید و فروش ۲۰۵ میلیون سهم به ارزش ۲۲۱ میلیارد تومان از دیگر نمادهای پرمعامله در این گروه شناخته شد.

همان‌طور که عنوان شد شاخص گروه فلزات اساسی نیز هفته گذشته را با رشد ۰.۸ درصدی سپری کرد. در این میان بیشتر نمادهای گروه با افزایش قیمت هرچند اندک روبرو شدند. به طوری که هر سهم فولاد مبارکه با حدود ۲ درصد افزایش قیمت به کار خود پایان داد؛ در همین راستا ملی مس ایران و فولاد خوزستان نیز هر کدام بازدهی ۰.۶ درصدی نصیب سهام‌داران کردند. بیشترین میزان رشد قیمت نیز به نماد فولاد آلیاژی ایران تعلق گرفت. به طوری که هر سهم مزبور ۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه نیز در حالی عملکردی خنثی از لحاظ قیمتی داشت و نوسان صفر درصدی را در این هفته به نمایش گذاشت که با خرید و فروش ۱۰۶ میلیارد تومانی، خوش درخشید، فولاد کاوه جنوب کیش نیز تنها نماد منفی گروه بود که با ۱.۶ درصد نوسان منفی قیمتی مواجه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =