شهناز نوایی

دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی: مشکلات عمده ای برای حفاران غیرنفتی در ایران وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نوع قرارداد بین پیمانکاران و شرکت‌های معدنی اشاره کرد که متاسفانه با پیگیری‌های صورت گرفته تغییری در قراردادها ایجاد نشده و تمامی خسارت بوجود آمده در کار به پیمانکار پروژه تحمیل می‌شود؛ مشکل بعدی در خصوص قیمت گذاری عملیات‌های حفاری بوده که قرار است با تهیه "فهرست بها" برای حفاری‌های اکتشافی تا ۹۹ درصد مشکلات را برطرف شود.

شهناز نوایی در گفت وگو با ایراسین درخصوص روند فعالیت حفاری اکتشافی در ایران و مشکلات موجود در این بخش اظهار کرد: عمده‌ترین مشکلی که پیمانکاران حفاری غیرنفتی دارند، در نوع قرارداد با کارفرماست که تقریبا یک طرفه بوده و کل خسارت به پیمانکار تحمیل می‌شود. در این رابطه نیز طی مهرماه سال گذشته جلساتی را با ایمیدرو و شرکت‌های کارفرما همچون شرکت مس، شرکت ایمپاسکو برگزار کردیم و در آن به نوع قراردادهایی که با پیمانکاران حفاری برای فعالیت‌های اکتشافی معدنی بسته می‌شود اشاره کردیم؛ در نهایت قرار بر این شد تا پیمانکاران مدل قرارداد مورد نظر خود را تهیه و تنظیم کرده و سپس ضمن مشورت با مشاور حقوقی شرکت ها مواردی که امکان تغییر و بهبود شرایط وجود دارد، اعمال شود که متاسفانه بی جواب ماند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما در این بخش در خصوص نوع قیمت گذاری ها بود که طی برگزاری جلساتی در این زمینه؛ مشکلات خود را مطرح کردیم و به یک قیمت مناسب برای سال ۹۹ رسیدیم. به این صورت که با همکاری مجموعه های فعال در حوزه حفاری اکتشافی، صورت جلسه ای در آبان ماه ۹۹ تنظیم شد که بر اساس قیمت‌های مشخص شده فعالیت‌های حفاری انجام شود.

به گفته نوایی، همین موضوع موجب شد تا تحرکی در بخش حفاری ایجاد شود و همکاران ما در حفاری فعالیت های بهتر و بیشتری انجام دهند. زیرا زمانی که نرخ حفاری پایین باشد، دستگاه‌ها فعالیتی نخواهند داشت و کارفرما هم دچار معضل خواهد شد.

دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی با بیان این مطلب در ادامه اظهار کرد: در ادامه مذاکرات و جلسات برگزار شده درخصوص قیمت گذاری نیز، ابتدای امسال جلسه‌ای با کمک مهندس اصغرزاده مدیر اکتشاف ایمیدرو برگزار کردیم و با کمک شرکت های اکتشافی و پیمانکاران حاضر در جلسه تمام قیمت‌ها برای فعالیت های حفاری را مشخص و اعلام کردیم. در نهایت تصمیم بر تهیه "فهرست بها"  برای حفاری گرفته شد.

وی با بیان اینکه اصولا در بخش معدن فهرست بها وجود ندارد در ادامه افزود: پیش نویس برای "فهرست بها" تهیه و برای گروهی که قرار است آن را مورد بررسی قرار دهد، ارسال شده است و احتمال می رود در این هفته از طرف ایمیدرو جلسات مشترکی برای بررسی آن برگزار شود.

وی افزود: البته در این زمینه باید کارشناسانی از سازمان برنامه و بودجه حضور داشته باشند تا فهرست بهای نهایی مشخص شود؛ در واقع انجام این کار به کارفرما و پیمانکاران حفاری کمک خواهد کرد و بسیاری از مشکلات ما با این اقدام رفع خواهد شد.

به گفته نوایی، ۹۹درصد مشکلات حفاران غیرنفتی با فهرست بها رفع خواهد شد. اکنون تهیه و تنظیم فهرست بها در بخش معدن از فعالیت حفاری اکتشافی شروع کرده و قرار است جلساتی با سازمان برنامه و بودجه و گروه کارفرماها داشته باشیم تا در نهایت قیمت‌ها با فرمول مشخصی تعیین شود و دیگر برای هر عدد و رقمی با کارفرما مشکل و چالش نداشته باشیم و در نهایت امکان فعالیت برای شرکت های حفاری اکتشافی وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =