• ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
  • کد خبر: 1891
  • readingTime: ۱ دقیقه
اسماعیلی

در یادداشت داریوش اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران و رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی پیرامون صنایع معدنی مباحثی را مطرح کرده است.

به گزارش ایراسین، ایران با توجه به ذخایر معدنی در بخش‌های مختلف یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای دارای پتانسیل‌های مختلف است و به قول معروف رنگین‌کمانی از مواد معدنی را در دل خود جای داده است. اما این اطلاعات برمبنای آنچه تاکنون اکتشاف‌کرده‌ایم به دست آمده و بدون تردید امتیازات بسیار بیشتری در دل این سرزمین پهناور نهفته است.
این درحالی است که نباید فراموش کنیم زنجیره تولید در صنایع معدنی از همان سرزمینی که میگوییم رنگین‌کمان مواد معدنی است آغاز خواهد شد، اما با درنظر گرفتن رویدادهای گذشته به این نتیجه می‌رسیم که متاسفانه تاکنون برنامه‌مدون و اصولی برای اکتشاف آنچه در دل ایران زمینه نهفته شده نداشتیم و نمی‌توانیم دقیق براساس داشته‌های معدنی در بخش‌های دیگر زنجیره تولید را تکمیل کنیم.
برهمین اساس حالا که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین اهمیت دستیابی به بازارهای صادراتی غیر نفتی برای اقتصاد کشورمان کاملا مشخص شده می‌باست آنطور که شایسته پتانسیل‌های معدنی کشورمان است در بخش اکتشاف سرمایه‌گذاری کرده و برآورد دقیقی از مواد معدنی ایران زمین با تمام تنوعش داشته باشیم.
برای دستیابی به این مهم اگرچه طی سنوات گذشته کارهایی در زمینه اکتشاف کشورمان انجام شده و بعضا سیاست‌گذاری‌هایی نیز در یک دهه اخیر تجربه کرده‌ایم اما هنوز عمق و وسعت اکتشاف صورت گرفته سرزمین پهناور ایران که در کمربند آلپ – هیمالیا واقع شده است شایسته آنچه از داشته‌های معدنی خودمان متصور هستیم، نبوده می‌طلبد با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای اکتشاف اقدام کنیم.
چون بی‌توجهی و کم اهمیت شمردن موضوع اکتشاف در صنعت معادن ایران باعث شده تا امروز تعداد معادن کوچک و متوسط کشور بیش از حد رشد کرده و همین نکته مستقیم در میزان بهره‌وری و افزایش قیمت تمام شده محصولات معدنی و در نهایت محصولات نهایی برای ارسال به بازارهای صادراتی اثرگذار بوده است.
به همین دلیل با درنظر گرفتن اینکه سال گذشته تقریبا برنامه قابل قبولی در زمینه اکتشاف معادن کشورمان صورت نگرفته و اکنون در قانون بودجه رقمی معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان در برای معادن اختصاص یافته؛ بهتر است برای سال آینده مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سیاست‌گذاران کلان معادن براین نکته متمرکز باشند تا هرآنچه امکان دارد و می‌توانیم برای اکتشاف در بخش‌های مختلف کشور سرمایه‌گذاری کنیم، چون اکتشاف در واقع پاشنه آشیل اقتصاد معدن و صنایع معدنی ایران زمین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =