زاینده رود

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: کمبود آب و مشکلات ناشی از خشک‌سالی و بارگذاری بیش از حد بر روی حوزه زاینده‌رود باعث شده تا خمینی‌شهر که یکی از شهرستان‌های حقابه‌دار است متضرر شود و چاره‌ای نداریم جز اینکه بتوانیم رودخانه زاینده‌رود را احیا کنیم.

به گزارش ایراسین، مهرداد مرادمند در آیین افتتاح جشنواره گل‌های شب‌بو در صحرای بزرگ قرطمان شهر در چه اظهار کرد: کمبود آب و مشکلات ناشی از خشک‌سالی و بارگذاری بیش از حد بر روی حوزه زاینده‌رود باعث شده تا خمینی‌شهر که یکی از شهرستان‌های حقابه‌دار است متضرر شود و چاره‌ای نداریم جز اینکه بتوانیم رودخانه زاینده‌رود را احیا کنیم.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: اگر نتوانیم آبی را توسط رودخانه زاینده‌رود به این منطقه وارد کنیم هیچ منبع آبی دیگری نداریم که بتوانیم از آن برای کشاورزی استفاده نماییم، عمده چاه‌هایی که نیز وجود دارد از زاینده‌رود تزریق می‌شوند و چاره‌ای جز این نداریم که حیات زاینده‌رود را به صورت دائم در استان ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: سال‌هایی که گرفتار خشک‌سالی هستیم نیز با صرفه‌جویی در سایر بخش‌ها و جلوگیری از برداشت‌های بالادست حوزه آبریز زاینده‌رود می‌توانیم اندک آبی را در رودخانه جاری داشته و در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا بتوانیم تولید مستمر محصولات کشاورزی را شاهد شویم.

مرادمند خاطرنشان کرد: بر اثر کم‌آبی سوءاستفاده‌هایی از زمین‌های کشاورزی می‌شود و تغییرکاربری‌هایی به وجود می‌آید که از جمله نگرانی‌های جهاد کشاورزی در سطح استان اصفهان و به ویژه در شهرستان خمینی‌شهر این تغییرکاربری‌های غیرقانونی است.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه رتبه نخست تولید گل شب‌بو کشور به خمینی‌شهر اختصاص دارد، ادامه داد: وجود تولیدکنندگان باتجربه، دغدغه‌مند و دلسوز که برخی از آنان از دوران کودکی و خانواده‌ای با این شغل آشنا بوده و فعالیت داشته که نسل به نسل در حال انتقال است و این اقدام که فرزندان نیز با کسب تجربه‌های پدران مشغول به کشاورزی هستند و شغل پدران و اجداد خود را با نیازمندی‌های روز دنبال می‌کنند که یک ظرفیت بالایی در این خطه به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندی مردم و مستعد بودن منطقه که خاک حاصلخیز و آب و هوای چهارفصلی دارد، این امکان را به کشاورزان می‌دهد تا بهترین تولیدات را داشته که از دیگر ویژگی‌های شهرستان خمینی‌شهر است.

مرادمند ابراز کرد: وجود زیرساخت‌هایی که در این منطقه طبق اصول کشاورزی بنا شده، شهرک گلخانه‌ای، بازار گل و گیاه، قرار گرفتن مرکز بیوتکنولوژی منطقه ۳ کشور و... در شهرستان خمینی‌شهر می‌تواند کمک‌های بسیاری به تولید کنندگان و فعالان عرصه کشاورزی کند و از دیگر پتانسیل‌های این خطه محسوب می‌شود.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اذعان کرد: عمده بذری که تولیدکنندگان به کار می‌برند وابسته به واردات است و تولید دیگر کشور‌ها بوده که می‌طلبد دانش بومی را توسط مراکز تحقیقاتی موجود در منطقه و پشتیبانی گلخانه‌داران و تولیدکنندگان بکار گرفت و در خصوص بذر گل‌ها نیز به تولید بومی برسیم و خودکفا شویم.

وی در پایان افزود: درزمینهٔ صادرات نیاز به بسته بندی‌های خاصی داریم تا بتوانیم محصول را با برندسازی ویژه، ارزش صادراتی دهیم و در این زمینه نیز موفق شویم و با زنجیره تولیدکنندگان، بازار، شهرک و مراکز تحقیقاتی که شکل گرفته باید بر روی صادرات محصولات اقداماتی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =