• ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
  • کد خبر: 18578
  • readingTime: ۲ دقیقه
واکسن

جدیدترین یافته های اهدا واکسن در جهان نشان می دهد توزیع این واکسن در جهان ناعادلانه است و اقتصاد جهان را تا ۲۰۲۵ تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش ایراسین و به نقل از شبکه سی ان بی سی(CNBC)، داده ها نشان می دهد که ایالات متحده بزرگترین اهدا کننده واکسن کووید در جهان است. بر اساس داده های عمومی یونیسف، ایالات متحده بزرگترین اهداکننده واکسن کووید ۱۹ در سطح جهانی است و بسیار جلوتر از اقتصادهای بزرگی نظیر چین، ژاپن و انگلستان قرار دارد.

داده های تجمیعی اگرچه میزان کامل اهدای واکسن جهان را نشان نمی دهد اما با این حال بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیاز است در جریان این داده ها قرار گیرند. بر اساس داده ها، امریکا بیش از ۱۱۴ میلیون دوز واکسن کووید اهدا و تحویل داده است که بیش از سه برابر ۳۴ میلیون دوز واکسن اهدا شده توسط چین -یکی از مهمترین قطب های اقتصادی جهان- است.

توزیع نابرابر واکسن کرونا در جهان

یونیسف با ابتکار کوواکس درصدد برآمده تا دوزهای واکسن را در اختیار کشورهای کم درآمد قرار دهد. داده های مربوط به واکسن اهدایی کوواکس نشان می دهد که بیش از۱۱۴ میلیون دوز واکسن کووید به ۸۰ کشور در حال توسعه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین اهدا و تحویل داده شده است. بر اساس داده های یونیسف، چین دومین اهداکننده بزرگ واکسن کووید در جهان است و ژاپن با اهدا ۲۳.۳ میلیون واکسن جایگاه سوم دارد. در گزارش نهایی یونیسف در ماه مه، توصیه شده است که حداقل یک میلیارد دوز واکسن کووید تا یکم سپتامبر بین کشورهای کم درآمد، متوسط و یک میلیارد دوز دیگر تا اواسط سال ۲۰۲۲ توزیع شود.

دو اپیدمولوژیست سرشناس سازمان بهداشت جهانی روز سه شنبه هفته گذشته کشورهای ثروتمند را به خاطر ذخیره دارو و واکسن کووید محکوم کردند. یکی از آنها گفت چنین اقداماتی باعث طولانی شدن همه گیری (اپیدمی کرونا) می شود.

مطالعه شرکت تحلیلی Airfinity نشان می دهد که کشورهای ثروتمند بیش از نیاز خود واکسن کووید را خریداری کرده اند. پروژه های این شرکت در ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا و ژاپن پس از واکسینه کردن جامعه خودشان ۱.۲ میلیارد واکسن مازاد در سال ۲۰۲۱ خواهند داشت.

هزینه های نابرابری واکسن

سازمان بهداشت جهانی هدف خود را  کمک برای واکسیناسیون ۱۰ درصدی از جمعیت تا پایان ماه جاری تعیین کرده است و قبل از آن این میزان را تا پایان امسال به حداقل ۴۰ درصد و تا اواسط سال ۲۰۲۲ به ۷۰ درصد تخمین زده است.

بر اساس داده های رسمی که توسط Our World in Data گردآوری شده است، نشان می دهد که ۵۰ کشور در سراسر جهان، کمتر از ۱۰ درصد مردم خود را یک نوبت واکسینه کردند که بیشتر در افریقا قرار دارند. بر اساس همین داده ها، قاره آفریقا تنها ۵.۵ درصد از مردم خود را در برابر کرونا واکسینه کرده است که کمترین میزان واکسیناسیون در سطح جهان است.

لری برلیانت، اپیدمولوژیست مشهور گفته، پوشش گسترده واکسیناسیون برای محدود کردن انواع سویه های جدید کرونا و پایان این اپیدمی ضروری است. این درحالی است که اطلاعات اکونومیست نشان می دهد که فراتر از نگرانی های بهداشتی، تاخیر در واکسیناسیون جمعیت جهان، ۲.۳ تریلیون دلار برای اقتصاد جهان بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ هزینه در برخواهد داشت که اقتصادهای نوظهور دوسوم این هزینه ها را متحمل می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =