• ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 18521
  • readingTime: ۴ دقیقه
لوازم خانگی

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با عمق تولید بیش از ۷۰ درصدی داخلی، تولید یخچال فریزر در ۴ ماهه نخست امسال، ۲۴ درصد و ماشین لباسشویی ۴۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایرنا، کیوان گردان در برنامه تیتر شب گذشته شبکه خبر سیما، افزود: با تداوم رشد تولید لوازم خانگی در کشور، تولید ماشین ظرفشویی نیز در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته پیش بینی ما تولید ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در کشور بود، گفت: اما در پایان سال ۹۹ تولید لوازم خانگی کشور به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ دستگاه رسید و این ۴ میلیون دستگاه بیش از پیش بینی ما بود.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد که اکنون در تولید لوازم خانگی در کشور به جایگاه خوبی رسیده ایم به طوری که در حدود ۳ سال پیش که عمق داخلی سازی ما در این صنعت ۳۰ تا ۴۰ درصد بود، پس از سه سال در حال حاضر به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

گردان به روند ارتقا کیفیت محصولات و افزایش اشتغالزایی در این صنعت اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ تولید لوازم خانگی در کشور حدود ۹ میلیون دستگاه بود، اما با تلاش صنعتگران این عرصه و تولیدکنندگان در سال گذشته تولید لوازم خانگی به  ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش یافت.

وی، با بیان اینکه در یک افق ۵ ساله ما به دنبال افزایش تولید لوازم خانگی و صادرات این محصولات ایرانی هستیم، گفت: صنعت لوازم خانگی کشور هم اکنون برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است و با تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی باید از این صنعت همواره حمایت کنیم.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: بیش از سه سال پیش ۶۰ درصد لوازم خانگی موجود در بازار ایران برندهای خارجی بودند، اما هم اکنون خودمان تامین کننده تقاضای بازار لوازم خانگی کشور هستیم و با افزایش تولید باید زمینه صادرات لوازم خانگی نیز را برای سایر کشورهای منطقه فراهم شود.

گردان با بیان اینکه بررسی‌های آماری نشان می دهد که واردات کشورهای منطقه و به همراه روسیه سالانه ۳۷ میلیارد دلار لوازم خانگی است، گفت:  با افزایش صادرات به بازارهای هدف باید صنعتگران ما نیز از این بازار سهم خود را افزایش دهند.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای صادرات لوازم خانگی برند سازی در این بخش ضروری است، افزود: برای شناخت برندهای ایرانی ما به دنبال این هستیم با همفکری تولیدکنندگان بتوانیم برندهای داخلی را در کشورهای خارجی و منطقه معرفی کنیم.

وی گفت: سال گذشته به منظور رفع مشکلات این صنعت بخش زیادی از ارزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار صنعت لوازم خانگی و تهیه مواد اولیه مورد نیاز این صنعت قرار گرفت تا همچنان شاهد افزایش تولید لوازم خانگی با ارتقای کیفیت آن در کشورباشیم.
مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآورشد: خوشبختانه در سال‌های اخیر رقابت خوبی در این صنعت در کشور به وجود آمده است و این در ارتقای کیفیت و تعیین قیمت مناسب لوازم خانگی در بازار بسیار تاثیرگذار بوده است و هم اکنون صادرکنندگان ما در حوزه صنعت لوازم خانگی به دنبال این هستند که بتوانند کالاهای مازاد خود را در به کشورهای همسایه و منطقه صادر کنند.
گردان با بیان اینکه تولید لوازم خانگی در کشور با افزایش عمق تولید بیش از ۷۰ درصدی در داخل کشور موفقیت های زیادی داشته است، گفت: هم اکنون بسیاری از قطعات تجهیزات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی در داخل کشور تولید می‌شود و برای اولین بار انجمن قطعه سازان لوازم خانگی در کشور راه اندازی شد تا بتوانیم زنجیره تولید قطعات لوازم خانگی را در کشور بیش از پیش تقویت کنیم.
وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی ما این است که تا ۵ سال آینده جمهوری اسلامی ایران به قطب تولید قطعات لوازم خانگی و دستگاه های لوازم خانگی در غرب آسیا تبدیل شود و هم اکنون در بازار هیچگونه کمبودی برای تقاضا نداریم.
 مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: موفقیت صنعت لوازم خانگی در سال‌های اخیر زمانی به دست آمده است که ما در شرایط تحریم بسیار سختی قرار گرفتیم اما با تلاش صنعتگران هم اکنون صنعت لوازم خانگی ایران به مرز خودکفایی نزدیک شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: خوشبختانه مجلس به مبارزه با قاچاق لوازم خانگی که در فروشگاه های عرضه لوازم خانگی به وفور یافت می شود، اهمیت زیادی قائل است.
«مصطفی طاهری » یادآورشد: برخی از لوازم خانگی موجود در بازار در مقیاس های کوچک و متوسط به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که باید با ارائه راهکارهای مناسب و افزایش تولید در این زمینه قاچاق این کالاها را به کشور مهار کنیم.
این نماینده مردم شریف زنجان وطارم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس از هرگونه خودکفایی در صنعت لوازم خانگی حمایت می‌کند و ما از هرگونه سرمایه گذاری خارجی در حوزه صنعت لوازم خانگی که دوستی آنها را برای ما ثابت شده حمایت می کنیم.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارداشت: هم اکنون عمق ساخت داخل برخی از دستگاه‌های لوازم خانگی ما به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده است و حتی با تلاش فعالان این عرصه صنعتی عمق تولید داخلی برخی از دستگاه های لوازم خانگی به ۱۰۰ درصد رسیده است.
طاهری بیان کرد: در تولید برخی از دستگاه های لوازم خانگی از جمله تلویزیون عمق تولید داخلی زیر ۵۰ درصد است و ما از فعالان صنعت لوازم خانگی انتظار داریم با افزایش سرمایه گذاری ها در این زمینه ها از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که کیفیت کالاهای ایرانی در صنعت لوازم خانگی در سالهای اخیر بسیار ارتقا یافته است و همچنان باید این روند ادامه پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =