• ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
  • کد خبر: 18447
  • readingTime: ۳ دقیقه
هواشناسی

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: با توجه به داده های آماری موجود یکی از کم بارش ترین سالها طی ۱۵ سال اخیر در استان اصفهان است. در حال حاضر تمامی شهرستان های استان کمبود بارش قابل ملاحظه ای نسبت به مقدار بلند مدت را نشان می دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین؛ ظهر سه شنبه، حمیدرضا خورشیدی، مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در نشست خبری که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: شرایط کم بارشی شدیدی از ابتدای سال آبی جاری (یکم مهرماه ۱۳۹۹) تاکنون( ۱۰شهریورماه ۱۴۰۰) بر روی کشور حاکم شده است.  به طوریکه بر اساس آمار ایستگاههای هواشناسی استان میانگین وزنی بارش ۱۰۹میلی متر بوده که نسبت به مقدار بلند مدت ۳۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۵ کاهش نشان می دهد.

وی اعلام کرد: با توجه به داده های آماری موجود یکی از کم بارش ترین سالها طی ۱۵ سال اخیر در استان اصفهان است. در حال حاضر تمامی شهرستان های استان کمبود بارش قابل ملاحظه ای نسبت به مقدار بلند مدت را نشان می دهند و بارش های دریافت شده در سال آبی جاری عمدتاً مربوط به مناطقی است که در حوضه زاینده رود نبوده و تاثیری جدی بر دبی آب رودخانه ها و ورودی به سد نداشته است . به طوریکه در سرچشمه های آبی زاینده رود (ایستگاه کوهرنگ) این کاهش بارش نسبت به مقدار بلند مدت محسوس تر و به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

خورشیدی تصریح کرد: بررسی وضعیت میانگین دما تا پایان پاییز ۱۴۰۰ نشان از افزایش دما در اکثر مناطق استان بویژه مناطق شمالی، غرب ( سرچشمه های آبی زاینده رود) و مناطق مرکزی بین ۱ تا ۱.۵ درجه سانتی گراد فراتر از نرمال است. شرایط کم بارشی، بالا بودن میانگین دما نسبت به مقادیر نرمال طی زمستان و بهار ۹۹بین ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد و افزایش میزان تبخیر سطحی، کاهش پوشش برف نسبت به مقدار بلند مدت و کاهش رطوبت خاک سبب تشدید شرایط خشکسالی و تنش آبی طی سال زراعی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ شده است.

وی اضافه کرد:بررسی وضعیت خشکسالی استان با توجه به شاخص SPEI در یک دوره ده ساله بیانگر آن است که وسعت و شدت خشکسالی در تمامی مناطق استان افزایش یافته است به نحوی که ۸۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بلند مدت بوده و اکثر مناطق استان درگیر خشکسالی شدید تا بسیارشدید هستند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: آخرین خروجی مدل های پیش بینی فصلی نشان می دهد که بارش های پاییزی آینده با تاخیر آغاز خواهد شد . از این‌رو انتظار داریم که تداوم دوره خشکسالی بیشتر از شرایط نرمال باشد و شرایط کم بارشی حداقل تا نیمه اول پاییز ادامه خواهد داشت.

گفتنی است با توجه به تشدید شرایط خشکسالی طی سه ماه آینده مدیریت بهینه درمصرف آب و برق اکیداً توصیه می‌شود و تمامی برنامه‌ها به صورت کوتاه مدت و بلند مدت بر اساس شرایط کم آبی و خشکسالی برنامه ریزی شود.با توجه به پیش‌بینی کاهش فعالیت سامانه‌های جوی طی پاییز ۱۴۰۰ شرایط جوی در جهت افزایش غلظت آلاینده‌های هوا مهیا خواهد بود؛ لذا انتظار می‌رود تمهیدات لازم در جهت کاهش انتشار آلاینده‌ها در کلان شهر اصفهان و مناطق صنعتی اجرا شود. با توجه به پیش‌بینی دیر هنگام وقوع بارش‌های موثردر پاییز ۱۴۰۰ توصیه می‌شود، تدابیر لازم در خصوص کشت دیم لحاظ شود. به طوری که در مناطق اصلی دیم‌کاری در مناطق غرب و جنوب استان دو تا سه هفته دیرتر از زمان موعد خود اقدام کنند و مداخلات انسانی تغییر اقلیم، رویدادهای حدی اقلیمی و هواشناختی را در تمام مناطق دنیا تحت تاثیر قرار داده است. مشاهدات نشان می‌دهد که این رویدادهای حدی مانند امواج گرمایی، بارش‌های سنگین، خشکسالی و طوفان‌های حاره‌ای ناشی از مداخلات انسانی از سال ۲۰۱۵ تا کنون افزایش داشته است. تغییرات اقلیم سبب افزایش فراوانی و شدت وقوع حالت‌های حدی هواشناختی و اقلیم مانند امواج گرمایی، بارش‌های سیل آسا وخشکسالی کشاورزی و هیدرولوژیکی در آینده می‌شود.لذا لازم است آمادگی های لازم در جهت کاهش اثرات تغییر اقلیم در کلیه امور لحاظ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =