بورس تهران

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: با افزایش قیمت دلار نسبت P/E سهام شرکت ها کاهش یافته و بنابراین سهام ارزنده تر می‌شود. در حال حاضر نسبت P/E بازار سرمایه تقریبا ۹.۸ بوده که نشان می‌دهد بازار ارزنده است. به علاوه مردم هم دیگر تمایلی به نگه داری سرمایه خود در بانک ها نداشته و در حال تبدیل آن به دارایی‌هایی دیگر هستند.

ایمان کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره آینده روند بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر می‌رسد شاخص کل بورس به راحتی می‌تواند بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تثبیت شود. قیمت دلار به دلیل افزایش شاخص قیمت دلار در بازارهای جهانی افزایش یافته و این یک پارامتر مثبت در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

وی افزود: با افزایش قیمت دلار، شرکت‌های بورسی که فروشی دلاری دارند (تعیین قیمت محصولاتشان بر اساس قیمت روز دلار است) سود بیشتری در دوره های مالی بعد شناسایی می‌کند. برای مثال فولاد مبارکه که قیمت ورق خود را بر اساس نرخ منطقه CIS ضرب در نرخ دلار در سامانه نیما که قیمت پایه ورق در بورس کالا را تعیین می‌کند، پس از گذشت مدتی از افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و به دلیل افزایش نرخ در سامانه نیما افزایش و بنابراین درآمد شرکت از محل فروش محصولات افزایش می‌یابد.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در چنین شرایطی با فرض ثبات حاشیه سود، شرکت سود بیشتری را شناسایی کرده و بنابراین نسبت P/E آن در بازار کاهش می‌یابد که به معنی ارزنده‌تر شدن سهام آن شرکت است. اگرچه این مسئله در بلندمدت رخ می‌دهد اما باید توجه داشت که بازار در کوتاه مدت اتفاقات و رخدادها در خود حل می‌کند.

کرمی خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت دلار افزایش یافته و در مقادیر بالاتر تثبیت می‌شود، سرمایه‌گذاران می‌دانند که سود شرکت در دوره مالی بعدی افزایش می‌یابد بنابراین از الان نسبت به خرید سهام شرکت اقدام می‌کنند؛ چنین استراتژی در بازار یک مدل داینامیک و پویا است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر نسبت P/E بازار سرمایه تقریبا ۹.۸ بوده که نشان می‌دهد بازار ارزنده است، اظهار کرد: اگر دلار از حوالی ۲۷ هزار تومان به ۲۸ یا ۲۹ هزار تومان افزایش یابد، شاخص کل بورس اعداد یک میلیون و ۸۰۰ یا یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد را نیز به خود خواهد دید.

شاخص بورس دو میلیون واحدی با دلار ۳۰ هزار تومانی

کرمی خاطرنشان کرد: اگر روند صعودی قیمت دلار متوقف نشود و قیمت این ارز به حوالی ۳۰ هزار تومان برسد که در بلندمدت خواهد رسید، شاخص کل بورس دوباره دو میلیون واحد را به خود خواهد دید.

وی تصریح کرد: نرخ تبدیل شبه پول به پول در حال افزایش است و این یعنی مردم دیگر تمایلی به نگه داری سرمایه خود در بانک ها نداشته و در حال تبدیل آن به دارایی‌هایی دیگر هستند. این کالاهای جایگزین می‌تواند هر چیزی باشد اما خطرناکترین آن‌ها ارز و طلا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =