• ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
  • کد خبر: 17679
  • readingTime: ۲ دقیقه
حجت اله فیروزی نماینده مردم فارس در مجلس یازدهم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی فاطمی امین را گزینه مناسبی برای تصدی پست وزارت صمت دانست و گفت: با این حال صحن علنی قابل پیش بینی نیست. با توجه به اینکه وزارت صمت یک وزارتخانه بسیار مهم اقتصادی است و تاثیر قابل توجهی در اشتغال و ارزآوری، اقتصاد و توسعه دارد، طبیعی است که وزیر این وزارتخانه باید با تعداد رای اعتماد خوبی انتخاب شود در غیر این صورت قدرت چانه‌زنی بالایی در کابینه نخواهد داشت.

حجت اله فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: اگرچه قضاوت کردن درباره وزرای پیشنهادی رئیس جمهور هنوز زود است اما آنچه در نگاه اول و بر اساس برنامه‌های اولیه ارائه شده توسط برخی وزرا معرفی شده به نظر می رسد، معدل کابینه در مجموع خوب است.

وی افزود: با حضور وزیر پیشنهادی صمت در کمیسیون صنایع نمایندگان شناخت بیشتری از وی پیدا کرده و مشخص شد نسبت به مسائل و حوزه کارهای وزارتخانه تسلط خوبی داشته و برنامه‌های او می‌تواند خیلی کمک کننده باشد. تحصیلات وی هم با وزارتخانه مرتبط است.

نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت، برنامه‌های میان بخشی و در حوزه چند وزارتخانه است که اگر ایشان بتواند رای اعتماد مجلس را بگیرد، باید وزارتخانه های دیگر نیز در انجام این برنامه ها مشارکت داشته باشند. برخی موضوعات مانند تنظیم بازار یا خودرو موضوعاتی است که چندین وزارتخانه در آن دخیل هستند بنابراین با کمک وزارتخانه‌های دیگر و در صورتی که در برخی حوزه ها به خاطر تنظیم گیری بتواند اختیارات بیشتری از رئیس جمهور بگیرد به نظر می رسد بتواند در انجام وظایف خود موفق باشد و تحولی در وزارتخانه ایجاد کند.

فیروزی خاطرنشان کرد: البته نباید توقع داشته باشیم که یک فرد بتواند به تنهایی کار کند بلکه باید یک تیم کارآمد در کنارش باشد تا در انجام امور به او کمک کند.

وی با اشاره به اهمیت و تاثیر گزارش کمیسیون های تخصصی برای سایر نمایندگان مجلس گفت: گزارشی که کمیسیون تخصصی به صحن علنی می‌فرستد به نوعی برای سایر نمایندگان حجت تلقی می‌شود و آن‌ها به استاد این گزارش رای می‌دهند. معمولا گوش صحن همیشه به دهان کمیسیون؛ همه کمیسیون‌ها بنابراین اقناع کمیسیون های تخصصی بسیار مهم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره احتمال انتخاب فاطمی امین به عنوان وزیر صمت اظهار کرد: هنوز برای این مسئله زود است ولی برخی از نمایندگانی که در بین سایرین مرجع هستند، چه از نظر علمی و چه تجربی، در شرایط فعلی فاطمی امین را گزینه خوبی برای تصدی وزارت صمت می‌دانند. با این حال صحن علنی چندان قابل پیش بینی نیست؛ سخنان، نوع دفاع و رفتار نمایندگان در صحن علنی و... بر آرا موثر است.

فیروزی با اشاره به اهمیت کسب آرای بالا اعتماد توسط وزرای پیشنهادی گفت: گاهی یک وزیر می‌تواند با کسب حداقل آرا از مجلس رای اعتماد بگیرد اما وزیری که با حداقل رای انتخاب شود، در کابینه هم قدرت چانه‌زنی بالایی نخواهد داشت و نمی‌تواند عرض اندام کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه وزارت صمت یک وزارتخانه بسیار مهم اقتصادی و تاثیر قابل توجهی در اشتغال و ارزآوری، اقتصاد و توسعه دارد، طبیعی است که وزیر این وزارتخانه باید با تعداد رای اعتماد خوبی انتخاب شود به ویژه آقای فاطمی امین که باید به اتکا برنامه و تجربه خود رای اعتماد کسب کند؛ پیشتر آقای رزم حسینی بخشی از رای اعتماد خود را به اعتبار و احترام اینکه قائم مقام شهید سلیمانی در زمان جنگ بودند حاصل کرد اما آقای فاطمی امین باید وقت بیشتری بگذارد تا بتواند خودش را اثبات کند.

نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم وزیر پیشنهادی صمت با تعدادی از نمایندگان که با برنامه‌های وی غریب بوده و یا نمایندگان اثرگذارتری هستند و همچنین مجامع استانی جلسه بگذارد، می‌تواند به ثبات و تقویت رای او کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =