رشد 10درصدی تولید فولاد ایران تا پایان ژوئن 2020؛‌ تولید بزرگان فولاد جهان در سراشیبی

شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: تداوم قطعی برق فولادسازان و کاهش تولید، قیمت برخی از محصولات فولادی را در بازارهای داخلی در هفته جاری افزایش داد.

به گزارش ایراسین و به نقل از تحلیل بازار، «سید رضا شهرستانی»  افزود: این وضعیت سبب شده که در اواخر هفته جاری قیمت میلگرد، تیر آهن، نبشی و ناودانی، پروفیل، انواع لوله  و ورق گالوانیزه در بازار روند افزایشی داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد با بیان اینکه افزایش قیمت دلار در دو روز گذشته بر افزایش قیمت آهن آلات نیز تاثیرگذاشت، اظهارداشت: با افزایش قیمت دلار به حدود ۲۷ هزار تومان در بازار، قیمت انواع آهن نیز بین ۵۰ تا ۱۵۰ تومان در هرکیلوگرم افزایش یافت.

در آخرین روزهای هفته جاری قیمت هرکیلوگرم میلگرد در بازار بین ۱۷ تا ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان در نوسان بود، قیمت ناودانی نیز ۱۰۰ تومان افزایش یافت و قیمت پروفیل نیز در بازار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان در هرکیلوگرم رشد نشان داد

شهرستانی یادآورشد: در آخرین روزهای هفته جاری قیمت هرکیلوگرم میلگرد در بازار بین ۱۷ تا ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان در نوسان بود، قیمت ناودانی نیز ۱۰۰ تومان افزایش یافت و قیمت پروفیل نیز در بازار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان در هرکیلوگرم رشد نشان داد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد بیان کرد: قطعی برق در میزان تولید محصولات فولادی در تاثیرگذار بوده به طوری که قیمت میلگرد آجدار در بازار روز پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه سال جاری به ۱۷ هزار و ۲۸۰ تومان رسید.

قیمت میلگرد در روز شنبه ۱۷ هزارو ۲۵۰ تومان بود روز دوشنبه به حدود ۱۷ هزار تومان کاهش یافت، اما به تدریج از روز سه شنبه هفته جاری روند آن صعودی شد تا به قیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان برسد

وی با اشاره به روند افزایش قیمت میلگرد در هفته جاری بیان کرد: قیمت میلگرد در روز شنبه ۱۷ هزارو ۲۵۰ تومان بود روز دوشنبه به حدود ۱۷ هزار تومان کاهش یافت، اما به تدریج از روز سه شنبه هفته جاری روند آن صعودی شد تا به قیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان برسد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به وضعیت بازارهای جهانی گفت: شاخص قیمت بیلت صادراتی سی آی اس در آخرهفته به دنبال تقاضای بالای چین و کشورهای آمریکای لاتین با رشد ۴۵ دلاری مواجه شد.

وی افزود: قیمت بیلت صادراتی در آخرین ارزیابی ها ۶۲۰ دلار در هر تن بود اما قیمت آن به ۷۲۵ دلار در تن افزایش یافت تا طبق پیش بینی کارشناسان قیمت آن از ۷۰۰ دلار در هر تن بیشتر شود.

صادرات اسلب فولادی به کشورهای امریکای لاتین با ۷۱۵ دلار در هر تن
به گفته شهرستانی، در روزهای آخر هفته جاری صادرات محموله ۳۰ هزار تنی اسلب سی آی اس به کشورهای آمریکا لاتین به نرخ ۷۱۵ دلار روند قیمت ها صعودی کرد در حالی که پیش از آن قیمت هر تن آن ۶۴۵ دلار بود.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد بیان کرد: همزمان با این صادرات، یک محموله ۴۰ هزار تنی بیلت نیز به چین صادر شد که قیمت آن ۷۹۵ دلاربود.

این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد یادآورشد: هم اکنون قیمت شمش فولادی بین ۱۵ هزار و ۶۰۰ تا ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است و بازار نیز برای خرید و فروش محصولات فولادی آنچنان جون ندارد.
شهرستانی با بیان اینکه ایام محرم نیز بر میزان خرید و فروش فولاد در بازار تاثیرگذاشته است، گفت: بازار فولاد در هفته گذشته در رکود بوده است و همه فعالان این عرصه منتظر قیمت دلار بعد از روزهای تاسوعا و عاشورا در هفته آینده هستند.

همزمان با کاهش تولید محصولات فولادی و آهن، عضو خانه معدن ایران و تولید کننده مواد معدنی گفت: تعطیلی و ضرر بسیاری از کارخانه های فولادی به دلیل قطعی های مستمر برق سبب شده که هم اکنون دست اندرکاران وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای  تامین و توسعه و توزیع برق متمرکز کنند.

قطعی های مکرر و پیوسته برق تاثیر زیادی بر تولید در صنعت فولاد گذاشته است 
«فرزانه معصومی» افزود: قطعی های مکرر و پیوسته برق تاثیر زیادی بر صنعت فولاد گذاشته است و در شرایط کنونی باید تمرکز ویژه ای بر اینکه سرمایه گذاران برای توسعه برق وارد شوند، گذاشته شود و امیدواریم تدابیر خردمندانه ای اندیشیده شود تا مشکلات و محدودیت های برق در سال آینده به حداقل برسد.  

به گفته وی، هم اکنون تعدادی از کارخانه های بزرگ تولید کننده فولاد به دلیل قطعی های مکرر برق تعطیل شدند و این تعطیلی به معنی خسارت سنگین برای تولید کننده و بیکار شدن تعداد کثیری از شاغلین در این بخش است.

معصومی یادآورشد: از سالهای قبل همه ما می دانستیم که ایران با خشکسالی مواجه است و کمبود منابع آبی زیادی داریم، اما متاسفانه هیچ حرکت و تدبیری در این زمینه انجام نشد و هم اکنون دولت و مسئولان وزارت نیرو می توانند با مدیریت و برنامه ریزی مناسب با افزایش تولید برق توزیع آن را به خوبی انجام دهند.

بسیاری از کارشناسان حوزه فولاد پیش بینی می کنند که شرایط نابسامان بازار عرضه و تولید فولاد با ۹۰ درصد قطعی برق که از اواخر خرداد ماه سال جاری آغاز شده تا اوایل شهریورماه سال جاری ادامه خواهد داشت و این در کاهش تولید، افزایش قیمت ها و تعدیل نیرو در این بخش بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =