کارخانه کنسانتره بافق

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق با تامین ۱۰۵ میلیون یورو سرمایه گذاری، ساخت کارخانه تولید کنسانتره به ظرفیت سالانه ۲ میلیون تن را در چارچوب طرح تامین خوراک کارخانه گندله‌سازی معدن سه چاهون در این شهرستان آغاز کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، رضا فلاح مبارکه مدیرعامل این شرکت  پیش بینی کرد که این واحد معدنی ۳۶ ماه آینده به بهره برداری می رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری از این طرح معدنی و افزایش ظرفیت‌های معدنی، میزان ارزش افزوده فرآوری موادمعدنی افزایش یابد و منجر به توسعه و رشد بیش از پیش منطقه معدنی بافق شود.

این فعال معدنی تصریح کرد: بسیاری از محرومیت‌های شهرستان به علت تاخیر در احداث کارخانه‌های جوارمعدنی است که  یکی از آن طرح ها، کارخانه گندله سازی به ظرفیت پنج میلیون تن است که با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی دیگر از مسوولان استان یزد و کشور اسفندماه سال ۹۹ در این شهرستان افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق از تولید ۶ میلیون تن سنگ آهن سال گذشته در این شرکت خبر داد و بیان کرد: این واحد برای تامین خوراک گندله به ظرفیت پنج میلیون تن در سه چاهون به دنبال استخراج از معادن قدیم و جدید است.

فلاح مبارکه از آغاز باطله برداری برای  استخراج از معدن «آریز»( دی ۱۹) به صورت مشترک با مجتمع معدنی و صنعتی  چادرملو  اردکان خبر داد و افزود: این معدن که به کمک خبرنگاران از این  بعد به « آریز» نامگذاری می شود، بیش از ۱۰۰ میلیون تن ذخیره  سنگ آهن دارد که  نیمی از آن به شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق تعلق می گیرد.

به گفته این مسوول ، باطله برداری از معدن جدید آریز سه سال طول می کشد تا به مرحله استخراج و تولید برسد.

فلاح، نیاز مبرم کارخانه گندله سه چاهون بافق را به خوراک(کنسانتره) یادآور شد و اضافه کرد: علاوه بر تولید محصول در معادن زیرمجموعه شرکت سنگ آهن بافق، خرید چهار میلیون تن سنگ آهن از منابع خارج از شهرستان برنامه ریزی شد.

وی به شرایط سخت تحریم ها اشاره کرد و افزود: در چنین شرایطی با همت متخصصان داخلی، کارخانه «گُندله» سه چاهون بافق با یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون یوآن چین سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای ۷۸۸ نفر راه اندازی شد که برای سنگ آهن و شهرستان بافق برگ زرین در تاریخ این منطقه به شمار می رود.

فلاح تصریح کرد: گندله سازی یکی از طرح‌های جوار معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق است که با سایر طرح ها، زنجیره فولاد را در این شهرستان تکمیل می‌کند و گندله که در روش احیای مستقیم تولید فولاد، کاربرد دارد.

هم اکنون بیش از هفت هزار نفر در شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به کار اشتغال دارند که با احتساب خانواده های آنها و بازنشستگان افزون بر ۷۵ درصد جمعیت این شهرستان ۵۲ هزار نفری به نوعی وابسته به این شرکت هستند.

این شهرستان در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و از رونق فعالیت‌های معدنی برخوردار است ، منطقه از لحاظ اندیس‌های معدنی غنی است و مهمترین آن را می‌توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی نام برد و رگه‌هایی از اورانیوم نیز در آن مشاهده می‌شود که در حال حاضر هزینه زندگی بیشتر مردم منطقه از طریق کار در معادن تامین می‌شود. 

مرکز شهرستان ۵۲ هزارنفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

همچنین ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ ربیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) یزد گفته بود که  هم اکنون هفت طرح بزرگ صنعتی از سوی سرمایه گذاران خارجی در حال اجراست که این طرح ها در ایجاد اشتغال استان نقش مهمی دارد.

محمدرضا علمدار یزدی افزود: مبلغ سرمایه گذاری مصوب که وارد مراحل اجرایی طرح شد طبق جواز تاسیس صادره  چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

وی بدون اشاره به نوع تولید، ظرفیت و ایجاد  اشتغال و ملیت سرمایه گذاران اظهارکرد: تعامل خوبی بین دستگاه‌های مختلف استان  برای تسهیل روند سرمایه گذاری فراهم است و این امر در کنار سایر مزیت‌های سرمایه گذاری در یزد، این منطقه را به بهشت سرمایه گذاری ایران تبدیل کرد.

هم اکنون در سه هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی ۱۰۰ هزار نفر در استان یزد فعالیت دارد. 

یزد چهارمین استان معدنی و بعد از کرمان  از لحاظ تنوع اندیس های معدنی با ۵۰ نوع دومین منطقه معدنی کشور است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =