کمبود دارو

کارشناس وپژوهشگر حوزه دارو گفت: راه حل عبور از بحران کمبود دارو حمایت از تولید کننده داخلی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای زنجیره واردات دارو و مواد اولیه دارویی است.

هادی اسماعیلی در گفت وگو با خبرنگار ایراسین کمبود دارو و سرم در داروخانه های سراسر کشور را اینگونه تشریح کرد: کمبود سرم در داروخانه ها به چند عامل بستگی دارد. خطوط کارخانه سرم سازی شهید غازی در حال نوسازی است و راه اندازی مجدد آن به تاخیر افتاده است. علت دیگر هم تزریق دارو پرمصرف رمدسیویر برای بیماران مبتلا به کرونا از طریق سرم است.

وی افزود: در مجموع علت کمبود دارو در کشور را باید در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دارو و مواد اولیه دارویی جستجو کرد چرا که این تخصیص ارز انگیزه ای برای تولید داخلی نمی دهد و داروی تولید داخل کشور با قاچاق معکوس از کشور خارج می شود.

کارشناس و پژوهشگر حوزه دارو گفت: اگرچه توزیع سرم به بیمارستانها و بخش های بستری محدود شده است اما این مشکل مقطعی خواهد بود.

وی اضافه کرد: راه عبور از بحران کمبود دارو در کشور این است که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای زنجیره واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی به آخر زنجیره و از طریق بیمه به دست مصرف کننده نهایی برسد تا به ذینفعانی که از این رانت ارزی، سودجویی می کنند پایان داده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =