مرد بی سیم دار فولاد مبارکه

یکی از اقداماتی که می‌تواند در سال ۱۴۰۰ منجر به بهبود شرایط بازار فولاد در کشور شود، استفاده از نظرات و تجربه های ارزشمند فعالان این صنعت، به ویژه انجمن و تشکل‌هاست.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: تا زمانی‌که انجمن‌ها تنها نقش ارشادی داشته باشند نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت. در واقع وزارت صمت باید قبول کند انجمنی مانند انجمن فولاد و انجمن‌های معدنی از دل تولیدکنندگان بخش صنعت و معدن بیرون آمده‌اند و بهترین کارشناسان برای توسعه فولاد، بازار و صادرات هستند، اما این نگاه جدی در وزارت صمت وجود ندارد و تنها به انجمن به عنوان یک تشکل صنفی نگاه می شود.

نادر سلیمانی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه اظهار کرد: در نتیجه تا زمانی که این نگاه تغییر نکند این مشکل کماکان برقرار است این در حالی است که در دنیا، تشکل‌های صنفی برنامه‌های راهبردی خود را انجام داده و وزرتخاته فقط نقش حاکمیتی ایفا می‌کنند اما در ایران تشکل‌ها نظرات را اعلام می‌کند اما سیاستگذاران به جای حمایت از آن نقش حاکمیتی را به نقش اجرایی تبدیل می‌کند و در نتیجه کار به صورت کارشناسی پیش نمی‌رود.

به گفته وی، به نظر می‌رسد اگر این مساله در سال جدید مورد توجه قرار گیرد و در واگذاری بخشی از مسئولیت ها همچون تنظیم بازار و بازار صادراتی که تا به امروز بدون راه حل باقی مانده از نظرات کارشناسان این بخش استفاده شود نتیجه بسیار مثبتی در توسعه کشور خواهد داشت.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر برای صنعت فولاد برنامه تولید ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ در دست اجراست و به نظر می رسد که در بخش تولید این میزان از فولاد کمترین مشکل را در صورتی که مانعی از سوی حاکمیت بر آن اعمال نشود، خواهیم داشت و تمام زنجیره فولاد از معدن تا صنعت فولاد مسیر خود را برای تحقق شعاری که ۲۰ سال پیش تنظیم شده طی می کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: بزرگترین چالشی که وجود دارد بحث حاکمیتی و اعمال دستورهای سلیقه‌ای برای قیمت‌ها، همچنین ورود غیرکارشناسی در مسائل بورس است. بنابراین اگر در این موارد کمترین دخالت‌ها صورت بگیرد سال ۱۴۰۰ به اهتمام مسئولان ۶ ماهه اول به سمت رفع موانع تولید و رفع مشکلات ناشی از تصمیمات نادرست برویم  و در ۶ ماهه دوم نیز افق بهتری پیش روی صنعت فولاد خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =