معدن - اکتشافات معدنی

خلاصه عملکرد ۳ ماهه ۱۴۰۰ وزارت صمت نشان میدهد که در بخش معدن با رشد ۸.۳درصدی در تعداد مجوزهای پروانه اکتشاف و رشد ۳.۹ درصدی گواه کشف نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ همراه شده است.

به گزارش ایراسین، بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، تعداد پروانه اکتشاف در ۳ ماهه اول ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۲۱ فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۲۰۴ فقره) با رشد ۸.۳ درصدی همراه شده است.

همچنین تعداد گواهی کشف نیز در مدت یادشده به میزان ۱۰۷ فقره بوده و در مقایسه به ۱۰۳ فقره در سال ۹۹ رشد ۳.۹ درصدی داشته است. اما در کنار این موارد می بینیم که پروانه بهره‌برداری از معادن طی ۳ ماهه ۱۴۰۰ با رشد منفی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از ۱۲۸ مورد به ۱۲۱ مورد رسیده و تغییر منفی ۵.۵درصدی داشته است.

در خصوص تعداد پروانه اشتغال بهره برداری معادن نیز می توان گفت که طی ۳ ماهه اول ۱۴۰۰ رشد منفی ۳.۸ درصدی به ثبت رسیده؛ چراکه در ۳ ماهه اول ۹۹ تعداد پروانه اشتغال پروانه بهره برداری معدن ۱۱۲۸ نفر اشتغالزایی داشته اما این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۸۵ مورد رسیده است. هزینه عملیات اکتشاف هم در ۳ ماهه ۱۴۰۰ با رشد ۵۶.۷ درصدی از ۲۱۳ میلیارد ریال به ۳۳۳میلیارد ریال رسیده است.

گفتنی است توجه ویژه به بخش معدن در حوزه اکتشاف و افزایش میزان ذخایر معدنی کشور، یکی از موارد مهمی است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد؛ چرا که با نزدیک شدن به افق ۱۴۰۴ نیاز به مواد اولیه برای صنایع معدنی کشور از اولویت بالایی برای تحقق آن برخوردار بوده و از آنجایی که میزان ذخایر معدنی ایران روبه اتمام می‌رود، توسعه اکتشاف می‌تواند این امر را به تاخیر بیاندازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =