• ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
  • کد خبر: 16937
  • readingTime: ۱ دقیقه
صادرات فولاد

در سال ۹۹ که موضوع افزایش و جهش تولید مطرح بود، از کل زنجیره صنعت، معدن و تجارت تقریبا صنعتگران و معدنکاران بودند که توانستند این شعار را محقق کنند، اما بزرگترین چالش‌هایی که با آن درگیر بودند مسائل مربوط به تنظیم بازار بود و مدت زمان زیادی از سوی مسئولان وزارت صمت به آن اختصاص داده شد.

ایراسین- در سالی که گذشت، قیمت‌گذاری دستوری و نبود راهکار مناسب برای تنظیم بازار فولاد، سبب شد تا ایران از بازارهای جهانی غافل شود و تقریبا ۳۵ تا ۴۰ درصد سهم خود را در بازارهای جهانی از دست بدهیم. اما در شرایط فعلی اگر قرار است شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها محقق شود، در ابتدا باید موانع را شناسایی شوند تا امکان رفع کردن آنها وجود داشته باشد، زیرا عدم شناخت موانع موجود، ممکن است منجر به ایجاد موانع جدید شود.

درحال حاضر موانعی وجود دارد و تصمیم‌های نادرست ناشی از عدم شناخت بازار، باعث می شود تا برای تولید مانع ایجاد شود. پس لازم است که این موضوع باید به صورت دقیق و کارشناسی انجام شود و در کنار آن از مسئولانی کمک گرفته شود که فضای تولید و صادرات را بخوبی بشناسند، زیرا به طور قطع درخصوص مساله تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نیازمند سیاستگذاری های صحیح هستیم و در این صورت که است تمام زنجیره فولاد این آمادگی را خواهد داشت تا شعار سال را محقق سازد و دستیابی به آن نیز خارج از انتظار نیست.

درسال ۹۹ علی‌رغم وجود مسائل مربوط به تنظیم بازار، بخش فولاد کشور توانست شعار جهش تولید را محقق کرده و بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن تولید مازاد نیاز و عرضه داخلی داشته باشد و زمینه سازی لازم برای صادرات آنها فراهم شود که متاسفانه بنا به نوع سیاستگذاری های صورت گرفته، این امر محقق نشد.( خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ با تغییر نگرشی که در وزارت صمت به وجود آمد شاهد رشد صادرات محصولات فولادی کشور بودیم و انگیزه برای تولید بیشتر و صادرات و ارزآوری برای فعالان فولادی کشور افزایش یافت).

به نظر میرسد؛ اکنون که به نیمه‌های سال ۱۴۰۰ در حال نزدیک شدن هستیم، نگاه دولت و حوزه‌های مرتبط با بخش صنعت و معدن می‌تواند زمینه را برای فعالیت هرچه بهتر این صنایع فراهم کرده تا در ادامه مسیر شاهد رشد و توسعه هرچه بیشتر کشور و رونق گرفتن اقتصاد ایران باشیم.

نرگس قیصری- روزنامه نگار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =