سرطان

مسئول ثبت و غربالگری سرطانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در استان اصفهان سالانه بالغ بر ۱۰ هزار مورد جدید سرطان ثبت می شود و این استان رتبه بالای ابتلا به سرطان درکشور را دارد.

زهرا روانخواه در گفت وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: در استان اصفهان سالانه بالغ بر ده هزار مورد جدید سرطان ثبت می شود و این استان رتبه بالای ابتلا به سرطان درکشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه شایع ترین سرطانها در استان اصفهان عبارتند از سرطان پستان، پوست، پروستات و روده بزرگ است، گفت: در مورد سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم روشهای غربالگری و تشخیص زودرس وجود دارد.

مسئول ثبت و غربالگری سرطانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها دانشگاه در کشور است که غربالگری سرطان روده بزرگ در کل جمعیت ۵۰ تا ٧٠ سال زنان و مردان با دستورالعمل های کشوری به صورت کامل اجراء می کند.

وی اضافه کرد: در غربالگری سرطان روده بزرگ، علایم هشداردهنده این سرطان، عوامل ایجادکننده و عوامل پیشگیری کننده این سرطان به مراجعه کنندگان آموزش داده می شود؛ سپس سابقه فامیلی و سابقه قبلی بیمار سوال شده و در انتها ازمایش مدفوع جهت تشخیص خون مخفی مدفوع به نام تست FIT از بیمار گرفته می شود. در انتهای بررسی های انجام گرفته در صورتی که فرد پرخطر باشد جهت انجام بررسی های بیشتر و کولونوسکوپی به سطح تخصصی ارجاع می شود.

روانخواه توضیح داد: هدف از انجام این غربالگری یافتن سرطان های روده در مراحل اولیه و حتی فراتر از آن یافتن پولیپ های روده که در سالهای بعدی عمر احتمال بدخیمی پیدا می کنند. دست اندرکاران این برنامه امیدوارند با انجام این برنامه در سالهای بعدی سرطان روده بزرگ در استان کاهش یابد .

وی افزود: در طی اجرای این غربالگری تا کنون ۱۳۲ مورد سرطان روده و بیش از یک هزار و ۵۰۰ مورد پولیپ روده بزرگ کشف شده است

مسئول ثبت و غربالگری سرطانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حالی که میزان بروز سرطان‌ها در شهر اصفهان از سایر شهرستانها بالاتر است،  استقبال جمعیت شهرستانها به ویژه جمعیت روستایی از برنامه های غربالگری سرطان ها به مراتب بهتر از جمعیت شهری به خصوص شهر اصفهان بوده است،  نتیجه این امر تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی  تر و قابل درمان تر در خصوص سه سرطان ذکر شده  است. به طور علمی  در تحقیقات به عمل آمده نشان دا ده شده که سایز توده سرطانی در زنان روستایی  کمتر از زنان شهری بوده است.این گونه مطالعات لزوم اطلاع رسانی در خصوص خدمات ارایه گردیده در مراکز جامع سلامت شهری تحت پوشش دانشگاه  را بیش از پیش نشان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =