• ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
  • کد خبر: 16731
  • readingTime: ۴ دقیقه
شیر خام

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه هیچگونه مشکلی در تولید شیر خام در استان اصفهان وجود ندارد، گفت: انتظار داریم صنایع لبنی شیر را از دامداران به قیمت ۶۴۰۰ تومان خرید کنند. اگر صنایع لبنی بخواهند در این حوزه کوتاهی کنند ناچار خواهیم بود بر حسب وظیفه قانونی خود اقدام به خرید تضمینی شیر کنیم.

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره کمبود شیر و محصولات لبنی در برخی نقاط اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر در فرایند تولید شیر در استان اصفهان هیچ مشکلی نداریم و روزانه بالغ بر ۴ هزار تن شیر خام در استان تولید می شود که این مقدار حداقل دو برابر نیاز استان اصفهان است.

وی افزود: از این مقدار تولید شده، تقریبا ۴۰ درصد در داخل استان مصرف می‌شود و ۶۰ درصد باقی مانده یا باید از استان خارج شود و یا به شیر خشک و لبنیات تبدیل شده و صادر شود. به علاوه مسئله خاصی هم در کشور یا داخل استان رخ نداده که بخواهیم نگران کمبود شیر باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تنها مسئله ای که در این میان وجود دارد این است که از آبان سال گذشته تا پیش از مصوبه اخیر وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت شیر خام، تغییری در قیمت مصوب شیر خام به وجود نیامده است در حالی که دامداران انتظار داشتند در سال جدید به دلیل تورم موجود در حقوق و دستمزد، حمل و نقل و همچنین نهاده‌های دامی، قیمت شیر خام نیز به روز شود.

ایراندوست ادامه داد: پس از اینکه به دلیل برخی مخالفت‌ها از سوی دولت و دامداران، افزایش قیمت شیرخام در ستاد تنظیم بازار تصویب نشد، وزیر جهاد کشاورزی با ارائه لزوم افزایش قیمت شیر خام به شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، افزایش قیمت این محصول را تصویب و ابلاغ کرد. بر اساس جدیدترین ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، قیمت شیر خام ۶۴۰۰ تومان تصویب و مجوز صدور دام زنده مازاد، شیر خشک و کره نیز صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: از زمان صدور این ابلاغیه، صنایع لبنی انتظار داشتند به دلیل افزایش قیمت شیر خام، قیمت محصولات لبنی نیز افزایش یابد در حالی که این مسئله هنوز راه به جایی نبرده است. طبیعتا انتظار داریم صنایع لبنی شیر را از دامداران به قیمت ۶۴۰۰ تومان خرید کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در صورتی که صنایع اقدام به خرید این شیر خام نکنند، شرکت تعاونی روستایی موظف است شیر خام را به صورت تضمینی از دامداران بخرد و در صورت نیاز صنایع لبنی در اختیار آنان قرار دهد و در غیر این صورت این شیر را خشک کرده، کره و خامه آن را بگیرد و در صورتی که صنایع به این محصولات نیاز نداشته باشند اقدام به صادرات آن کند اما تاکنون این مسئله عملیاتی نشده است که بتوان گفت اجرای این مصوبه فراوانی شیر را تحت تاثیر قرار دهد.

صنایع لبنی همکاری نکنند ناچار به خرید تضمینی شیر خواهیم بود

ایراندوست گفت: کمبود شیر در بازار به دلیل تمایل صنایع برای افزایش قیمت محصولات لبنی است. دامداران از آبان ماه سال گذشته تاکنون علی رغم بهای تمام شده بالای شیر خام اقدام به تولید این محصول کرده‌اند. اگر صنایع لبنی فکر می‌کنند نیاز به افزایش قیمت محصولات لبنی وجود دارد، باید این مسئله را از طریق وزارت صمت و جهاد کشاورزی در تهران پیگیری کنند و نباید اصل فعالیت را تحت تاثیر قرار دهند.

وی تصریح کرد: فکر میکنم اگر صنایع لبنی در اجرای این مصوبه همکاری کنند، هم مصرف کنندگان متضرر نمی‌شوند و هم به قطع این صنایع دچار زیان نمی‌شوند زیرا منافع صادرات شیر خشک و کره که اجازه آن صادر شده به صنایع لبنی می‌رسد. به علاوه چون محصولات این صنایع نیز متنوع است. بنابراین پیش بینی می شود به زودی مشکلات موجود در این بخش نیز حل شود. اگر صنایع لبنی بخواهند در این حوزه کوتاهی کنند ناچار خواهیم بود بر حسب وظیفه قانونی خود اقدام به خرید تضمینی شیر کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره درخواست برخی دامداران مبنی بر افزایش مجدد قیمت شیر خام اظهار کرد: نمی‌شود قیمت شیر را روز به روز تغییر دهیم؛ این تغییر باید بر اساس یک فرایند مشخص انجام شود. در سال جاری به دلیل وجود تورم دامداران خواستار افزایش قیمت شیر خام بودند که چند هفته قبل طی جلسه‌ای با نمایندگان دامداران، جهاد کشاورزی و صمت قیمت ۶۴۰۰ تومان شیر خام مورد توافق طرفین قرار گرفت. اتحادیه دامداران و انجمن صنفی گاوداران صنعتی ایران نیز در این جلسه حضور داشته‌اند.

ایراندوست درباره توزیع شیر بین مردم نیز اظهار کرد: اکنون ۱۰۰ درصد شیر تولید شده در استان در اختیار صنایع لبنی است و می‌توانند از آن استفاده کنند. انتظار داریم صنایع لبنی نیز از مصوبه وزارت جهاد کشاورزی پیروی کنند. اگر پیروی کنند ۱۰۰ درصد شیر در اختیارشان باقی خواهد ماند و می‌توانند از آن استفاده کنند، در غیر نسبت به خرید تضمینی شیر اقدام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پیشتر دامداران نسبت به قیمت ۴۵۰۰ تومانی شیر خام اعتراض داشتند. در همین خصوص رئیس اتحادیه دامداران اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا گفته بود: دلیل اعتراض خودجوش دامداران افزایش هزینه تمام شده تولید و تغییر نکردن قیمت شیرخام بوده است.

به گفته امیر زرگران، تولید کننده‌ها با قیمت مصوب پیشین دچار زیان می شدند در نتیجه شاهد کشتار دام مولد اقتصادی بودیم که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است. لازم است دستورات و اقدامات به موقع صادر و اجرا شود، زیرا در غیر این‌صورت در تأمین مواد پروتئینی همچون شیر خام و گوشت قرمز با مشکل مواجه خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =