• ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
  • کد خبر: 16667
  • readingTime: ۳ دقیقه
حمید مهدوی رئیس پارک علم و فناوری شیخ بهایی

رئیس پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: شرکت فولاد مبارکه نقش جدی در شکل‌گیری شهرک علمی تحقیقاتی و پارک شیخ بهایی داشته است. در مقابل شرکت‌های مستقر در این شهرک نیز تقریبا نیمی (۴۰ تا ۵۰ درصد) از نیازهای این صنعت را برطرف کرده و حتی ظرفیت صادرات خدمات فنی-مهندسی به کشورهای دیگر به کمک فولاد مبارکه نیز وجود دارد.

حمید مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه نقش پارک‌های علم و فناوری تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری یا انتقال و بومی‌سازی آن‌ها است، اظهار کرد: یکی از محورهای مزیتی پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، حضور صنایع فولاد منطقه و به ویژه فولاد مبارکه است.

مهمترین خدمت شهرک علمی تحقیقاتی در صنعت فولاد

وی افزود: شرکت‌های این بخش در حوزه دستیابی به تکنولوژی های مورد نیاز در صنعت فولاد یا کاربرد فناوری های نو در این حوزه از اتوماسیون، ابزار دقیق و تحول دیجیتال گرفته تا ساخت تجهیزات یا بهینه سازی مواد و فرایندها فعالیت دارند و می‌توانند با شناسایی نیازهای اصلی صنعت و با توجه به نقشه راهی که صنعت برای توسعه خود در نظر دارد، توانمندی‌های موجود را با یکدیگر ارتباط داده و یا اگر وجود ندارد، آن را ایجاد کند. این مسئله بیشترین و مهمترین خدمتی است که شهرک علمی تحقیقاتی می‌تواند به صنایع بزرگ ارائه دهد.

ارتباط فولاد مبارکه با ۵۸ شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

رئیس پارک علم و فناوری پارک شیخ بهایی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با اشاره به نقش جدی شرکت فولاد مبارکه در شکل‌گیری شهرک علمی تحقیقاتی و پارک شیخ بهایی گفت: در حال حاضر در این پارک بالغ بر ۵۸ شرکت دانش بنیان (فناور) در حوزه‌های طراحی مهندسی، ساخت و تولید، و فرایند وجود دارد که با فولاد مبارکه همکاری داشته و به نوعی شریک این شرکت در مسائل مرتبط به شمار می‌روند.

 صادرات خدمات فنی-مهندسی به کشورهای دیگر به کمک فولاد مبارکه

مهدوی خاطرنشان کرد: قطعا با ظرفیت موجود در فولاد مبارکه و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در کنار برنامه‌هایی که تحت عنوان پارک تخصصی فولاد در شهرک برگزار می‌شود، می‌توان علاوه بر برطرف کردن نیازهای این شرکت، خدمات مهندسی و تکنولوژی فولاد را از طراحی و ساخت گرفته تا بهینه سازی، به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

وی افزود: این مسئله هم به دلیل تجربه‌ای که در فولاد مبارکه به دلیل قدمت و سابقه کادر مهندسی و فنی این شرکت وجود دارد و هم به دلیل دو دهه فعالیت و تمرکز در حوزه دانش بنیان به خوبی امکان پذیر بوده و ظرفیت آن وجود دارد.

حل تقریبا نیمی از نیازهای صنعت فولاد توسط شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

رئیس پارک علم و فناوری پارک شیخ بهایی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: شرکت‌های مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان موفق شده‌اند ۴۰ یا ۵۰ درصد نیازهایی که در صنعت فولاد را برطرف کرده است.

مهدوی تصریح کرد: البته باید توجه داشت وقتی از صنعت فولاد صحبت می‌کنیم بیشتر منظور، شرکت فولاد مبارکه است؛ واقعیت این است که بیش از ۹۰ درصد ظرفیت‌ها در فولاد مبارکه استفاده می‌شود که این مسئله نیز عمدتا به موقعیت محلی شهرک علمی تحقیقاتی و نزدیکی به فولاد مبارکه یا صنایع وابسته مانند فولاد سبا و همچنین نگاه و استراتژی این شرکت باز می‌گردد.

 وی خاطرنشان کرد: البته شرکت‌های مستقر در شهرک با صنایع فولادی دیگر نظیر فولاد خراسان، خوزستان، ارفع، نطنز، امیرکبیر و... نیز تعامل دارد.

رئیس پارک علم و فناوری پارک شیخ بهایی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: در حال حاضر بیشترین و مهمترین خدماتی که شهرک علمی تحقیقاتی می‌تواند به صنایع بزرگ از جمله فولاد مبارکه ارائه دهد، شناسایی نیازهای اصلی صنایع بر اساس نقشه راهی توسعه‌ای آن صنعت است. در همین خصوص این شهرک می‌تواند توانمندی‌های موجود را ارتباط دهد و یا اگر وجود ندارد، آن را ایجاد کند.

تاسیس پارک تخصصی فولاد با هدف حل نیازهای فولاد مبارکه و صنعت فولاد

مهدوی خاطرنشان کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در حال برنامه‌ریزی برای حل نیازهای شرکت فولاد مبارکه و حتی شرکت ملی فولاد بر اساس نقشه راهی است که این صنایع برای خود ایجاد کرده‌اند. ایجاد پارک تخصصی فولاد نیز بر همین اساس و با همین هدف تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، چهارشنبه (۹ تیرماه) طی نشست هم‌اندیشی میان مسئولان فولاد مبارکه و شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان، عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، از آمادگی این شرکت برای افزایش چتر حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: عزم فولاد مبارکه برای استفاده از ظرفیت موجود شرکت‌های داخلی برای افزایش بهره‌وری و سطح تولیدات فولاد مبارکه جدی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =