علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

آیین افتتاحیه مرکز نوآوری و فناوری علوم زمین برگزار شد و در آن معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ابراز امیدواری کرد که نگاهها به رشته زمین شناسی به عنوان یک رشته پولساز تغییر کند.

به گزارش ایراسین، علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در آیین افتتاحیه مرکز نوآوری و فناوری علوم زمین اظهار کرد: در ابتدای امر، کار سختی بود تا محلی را برای شروع کار در اختیار پژوهشگر و شرکتهای استارتاپی قرار دهیم.

وی ادامه داد: این سومین سازمان است که به افتتاح مرکز نوآوری اقدام کرده؛ در واقع سازمان زمین شناسی را میتوان به عنوان موسس آن و ۱۰۰۰نفر افراد فعال سازمان پشتیبان این طرح دانست.

شهیدی افزود: ما تولید کننده ثروت از طریق اکتشاف مواد معدنی هستیم و به واسطه شناخت مخاطرات زمین از این ثروت صیانت میکنیم.

به گفته وی، اکنون قرار است علوم زمین پشتوانه کاداستر معدنی باشد.

وی ادامه داد: کشور ما در موقعیت خاصی قرار گرفته و ۳۴ مخاطره از ۴۳ مخاطرات جهان در ایران اتفاق می افتد. این در حالیست که زمانیکه مخاطرات رخ داد، مدیریت بحران ورود میکند که فایده ای ندارد. همچنین تغییرات اقلیمی نیز اکنون شرایط را سختتر کرده و با گرما و خشکسالی روبرو شدیم؛ در نتیجه تعداد چاههای غیر مجاز افزایش یافته است. پدیده فرونشست به وجود آمده و بعد از آن مخاطرات بعدی پشت سرهم به وقوع می پیوندند.

وی افزود: در ۶۰۶ دشت کشور بیش از ۳۰۰ مورد با بحران روبرو شده و منجر به مهاجرت و خالی شدن دشتها شده است. همچنین شاهد مهاجرت از جنوب کشور به شمال کشور هستیم.

شهیدی اعلام کرد: خوشبختانه اولین المپیاد زمین شناسی را در کشور داشتیم و امیدواریم نگاهها به این رشته پولساز تغییر کند.

به گفته وی، سال گذشته ارزش صادرات نفتی کمتر از۱۰ میلیارد دلار بوده و معدن می‌تواند در زمینه صادرات نقش پررنگی داشته باشد.

اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در این راستا، در ادامه افزود: در حوزه زمین شناسی می‌توان از شتابدهنده ها استفاده کرد. همچنین امیدواریم خروجی این شتابدهنده تبدیل به شرکت و یک برنامه برد- برد برای توسعه و اشتغال در این عرصه ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =