بیمه سلامت

از امروز، یکم تیرماه، دفترچه های کاغذی بیمه سلامت برای درمان چاپ نمی شود و ارائه خدمات درمانی صرفا با کد ملی بیمه شدگان انجام می شود.

به گزارش ایراسین؛ به دنبال استقرار نسخه نویسی ونسخه پیچی الکترونیک در کشور، کاهش کاربرد دفترچه های درمانی نیز در دستور کار قرار گرفته است و بر همین اساس روال چاپ دفاتر بیمه سلامت همگانی از ابتدای اردیبهشت ماه، دفاتر بیمه روستائیان و شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت از ابتدای خردادماه و دفاتر سایر بیمه شدگان شامل کارکنان دولت، سایر اقشار و ایرانیان از ابتدای تیرماه متوقف شده است. در همین ارتباط گفتگویی با حسین بانک، مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان، انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

آقای دکتر، اجرای نسخه الکترونیک وکاهش کاربرد دفترچه های بیمه چه اهمیتی برای سازمان بیمه سلامت دارد؟

به دنبال استقرار نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در کشور، کاهش کاربرد دفترچه های درمانی نیز در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس روال چاپ دفاتر بیمه سلامت همگانی از ابتدای اردیبهشت ماه ، دفاتر بیمه روستائیان و شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت از ابتدای خرداد ماه و دفاتر سایر بیمه شدگان شامل کارکنان دولت ، سایر اقشار و ایرانیان از ابتدای تیرماه متوقف و بیمه شدگان محترم جهت دریافت خدمات درمانی از کد ملی خود استفاده می کنند. در صورتی که به هر دلیل مرکز درمانی آمده ارائه خدمات درمانی الکترونیک به شهروندان نباشد مجاز است از طریق سربرگ مرکز و درج کد ملی بیمارخدمات خود را ارائه کند.

چه تعداد در استان اصفهان تحت پوشش بیمه سلامت هستند؟

در استان اصفهان، یک میلیون و پانصد هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و  بیش از ۷۵ درصد افراد تحت پوشش بیمه سلامت خدمات بیمه ای خود را به صورت رایگان دریافت می کنند.

از مزایای الکترونیکی شدن بیمه سلامت بگویید؟

 یکی از مشکلات بخش درمان اشتباهات ناشی از ناخوانا بودن نسخ تجویزی است که با بهره گیری از نسخه نویسی الکترونیک این اشتباهات از بین رفته و کمک زیادی در حوزه درمان به بیماران و مراجعین کند.بالا بودن سرعت، دقت و شفافیت آماری نسخه نویسی الکترونیک، شفاف سازی اطلاعات وآمار سازمان های بیمه گر بخشی از مزایای این اقدام است و شفاف سازی اطلاعات بیمه شدگان و موسسات طرف قرارداد و تکمیل بانک اطلاعاتی پرونده سلامت جهت حوزه های تصمیم گیر نظام سلامت کشور از جمله اهداف نسخه نویسی الکترونیک است.

بیمه شدگان از چه طریق می توانند از وضعیت خود مطلع شوند؟

بیمه شدگان می توانند با مراجعه به سامانه خدمات شهروندی بیمه سلامت (خدمات غیر حضوری) به آدرس https://eservices.ihio.gov.ir/esc و یا با اجرای کد دستوری #۱۶۶۶* از آخرین وضعیت بیمه ای خود مطلع شوند. امکان نسخه نویسی الکترونیک برای پزشکانی که قرارداد همکاری با بیمه سلامت ندارند هم فراهم شده است.پزشکانی که قرارداد همکاری با سازمان بیمه سلامت ایران ندارند می توانند  با ورود به سامانه https://eservices.ihio.gov.ir/psc نسبت به ثبت نام اقدام و با دریافت نام کاربری و رمز عبور بیماران خود را الکترونیکی تجویز کنند. با توجه به شرایط فعلی کرونایی و با ابلاغ ستاد ملی کرونا همه دفترچه های بیمه سلامت  بدون نیاز به مراجعه بیمه شدگان به دفاتر پیشخوان تا پایان شهریور ۱۴۰۰ به صورت سیستمی تمدید شدند. این دفاتر شامل بیمه شدگان کارکنان دولت، روستاییان ، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، بیمه سلامت همگانی و ایرانیان(صرفا بیماران خاص) است. بیمه شدگان با کد دستوری #۱۶۶۶* می توانند از اعتبار دفاتر بیمه خود مطلع شوند.تمام همشهریان به ویژه ذینفعان سازمان بیمه سلامت شامل پزشکان و بیمه شدگان هم می توانند در تمام ساعات شبانه روز از طریق تلفن  ۱۶۶۶ با مرکز ارتباطات مردمی بیمه سلامت سوالات ، پیشنهادات، انتقادات و ... خود را مطرح کنند. همچنین مدیران ارشد سازمان روزهای دوشنبه هر هفته در ستاد سازمان و مراکز استانها از ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح پاسخگوی تماس های مردمی با سامانه ۱۶۶۶ هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =