• ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
  • کد خبر: 15663
  • readingTime: ۲ دقیقه

پیش بینی عملکرد بورس در هفته جاری

بازار سهام در اولین روز هفته ۱۳ هزار واحد رشد کرد
بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز هفته جاری بیش از ۱۳ هزار واحد رشد کرد و کانال یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد را دوباره فتح کرد. با توجه به پایان یافتن انتخابات ایران و تقریبا نهایی شدن نتایج این انتخابات تاکنون، به نظر می‌رسد بازار سرمایه روند رو به رشدی را در هفته جاری تجربه کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تا لحظه تنظیم این خبر بیش از ۱۳ هزار واحد رشد کرده و به یک میلیون و ۱۶۱ هزار و ۱۰۲ واحد رسیده است. این رشد شاخص کل در شرایطی رخ داده که سایر شاخص‌های بورس نیز روند مثبت و رو به بالایی را نشان می‌دهند. بر اساس آخرین داده‌های موجود شاخص قیمت ۱.۱۷ درصد، شاخص کل هم وزن و شاخص قیمت هم وزن ۰.۰۴ درصد، شاخص آزاد شناور ۰.۶۷ درصد و دو شاخص بازار اول و بازار دوم به ترتیب ۱.۱۴ و ۱.۲۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بررسی نمادهایی با بیشترین تاثیر در شاخص (فارس، شستا، فولاد، تاپیکو، نوری، جم و شپنا) نشان می‌دهد که اقبال بازار امروز بیشتر بر سهام شرکت‌های بزرگ بازار متمرکز شده است. این در حالی است که نمادهای پرتراکنش بازار نوسان چندانی را تجربه نکرده‌اند. این نمادها در بورس اوراق بهادار به ترتیب شامل نمادهای ولکار، غکورش، شپنا، خودرو، فملی، خگستر و فولاد است.

در سمت دیگر بررسی وضعیت معاملات فرابورس ایران نشان می‌دهد که معاملات در این سطح بر خلاف بورس اوراق بهادار در مجموع در سمت منفی است. شاخص فرابورس به ۱۷ هزار و ۳۰۴ واحد رسیده است.

نمادهای پرتراکنش این بازار (فگستر، فتوسا، فرابورس، کرمان، چخزر، شاروم و رافزا) نیز نوسان بیشتری نسبت به نمادهای مشابه در بورس تجربه می‌کند و بیشتر در محدوده مثبت و منفی ۵ درصد معامله می‌شود. همچنین بررسی نمادهایی با بیشترین تاثیر در شاخص کل فرابورس حاکی از نوسانات قابل توجه و عمدتا منفی است. نمادهای غصینو (منفی ۱۲.۶ درصد)، مارون (مثبت ۱۲.۷۳ درصد)، کوثر (مثبت ۶.۲ درصد)، فرابورس (منفی ۴.۸۵ درصد)، ذوب (مثبت ۶.۴۸)، کگهر (منفی ۵.۱۵ درصد) و مادیرا (منفی ۳.۶۹ درصد) را به ثبت رسانده‌اند.

با بررسی عملکرد دو بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران و اتمام انتخابات ریاست جمهوری کشور، احتمالا بازار سرمایه در هفته جاری عملکرد متعادل و رو به بالایی را تجربه می‌کند. البته این احتمال وجود دارد که سهام شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه بیش از دیگران مورد اقبال قرار گرفته و سایر سهام به ویژه سهام شرکت‌های مورد معامله در فرابورس عملکرد خنثی و حتی منفی به ثبت برسانند. با این حال باید تا تاثیر قطعی انتخابات بر بازار سرمایه منتظر ماند.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، معتقد است: در حال حاضر  و با توجه به وضعیت موجود بهتر است سهامداران رفتار هیجانی از خود نشان ندهند و عجله‌ای برای خرید و فروش سهام‌های خود نداشته باشند تا زمانی که وضعیت برجام و مذاکرات باتوجه به تعویض سه هفته‌ای که در آن افتاده است، مشخص شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =