انبار ورق گالوانیزه انبار کلاف

بر اساس آمار منتشر شده صادرات شرکت‌های بزرگ فولادی کشور با جهش قابل توجه ۱۴۶درصدی همراه شده اند، به این صورت که اردیبهشت امسال و از ابتدای سال ۱۴۰۰ کل صادرات شرکتها با رشد قابل توجهی همراه شده اند و در مجموع دو ماه ابتدایی سال، میزان صادرات انجام شده توسط این شرکتها یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۶۱۴ تن بوده است که نشان دهنده رشد ۱۴۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش ایراسین، بر اساس آمار منتشر شده صادرات شرکت‌های بزرگ فولادی کشور با جهش قابل توجه ۱۴۶درصدی همراه شده اند، به این صورت که اردیبهشت امسال و از ابتدای سال ۱۴۰۰ کل صادرات شرکتها با رشد قابل توجهی همراه شده اند و در مجموع دو ماه ابتدایی سال، میزان صادرات انجام شده توسط این شرکتها یک میلیون و ۱۴۰هزارو ۶۱۴ تن بوده است که نشان دهنده رشد ۱۴۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

همچنین صادرات فولاد شرکت‌های بزرگ فولادی ایران طی اردیبهشت ۱۴۰۰ در مقایسه با اردیبهشت سال ۹۹ رشد ۱۸۷ درصدی را نشان میدهد. آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات انجام شده در اردیبهشت به مقدار ۶۳۲ هزار و۶۳۳ تن بوده است.

با نگاهی بر آمار منتشر شده می بینیم که در ۲ ماهه امسال بیشترین صادرات فولاد توسط شرکت فولاد خوزستان، ذوب آهن و فولاد مبارکه بوده است؛ اما در این میان بررسی‌های صورت گرفته از آمارهای گمرک و تجارت خارجی نشان می‌دهد بیشترین رشد صادرات در این مدت در مقایسه با سال گذشته در فولاد مبارکه بوده که در دوماهه ابتدای سال (فروردین و اردیبهشت) رشد بیش از ۵ برابری (۵۷۸ درصد) و در اردیبهشت ماه جهش بیش از ۱۱ برابری (۱۱۲۳ درصد) در صادرات داشته است.

این نکات در حالی مطرح می شود که طی سال گذشته فضاسازی و ایجاد جو منفی برای شرکت فولاد مبارکه به وجود آمد مبنی بر کاهش میزان صادرات و کم شدن میزان درآمدهای ارزی  این فولادساز بزرگ؛ غافل از اینکه طی سال ۹۹ و قوانینی که از سوی وزارت صمت مبنی بر کاهش صادرات به منظور حمایت از واحدهای پایین دستی فولادمبارکه صادر شده بود و این شرکت نیز در راستای سیاستگذاری های صورت گرفته در این زمینه بخش عمده ای از تولید خود را در بازار داخلی عرضه کرد و صادرات را کاهش داد.

گفتن این نکته نیز مهم است که تقریبا ۵۰درصد از نیاز فولاد کشور توسط مجموعه فولادمبارکه تامین می‌شود و به واسطه فعالیت این شرکت است که بسیاری از صنایع داخلی کشور همچون صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، نفت و پتروشیمی نیاز خود به مواد اولیه را از محصولات فولادمبارکه تامین می‌کنند تا ضمن مصرف محصولات داخلی با کیفیت، دیگر نگرانی برای واردات مواد اولیه و مشکلات فراوان آن نداشته باشند. کما اینکه در سال ۹۹ نیز با تمام مشکلات و چالش‌هایی که سد راه تولید بود، این شرکت توانست رکوردهای قابل توجهی همچون رکورد تولید ۷ میلیون تختال را به ثبت برساند و در ادامه این روند خود در تولید، در فروردین ۱۴۰۰ نیز به رکورد تولید ۷۰۰هزارتن تختال برسد و امسال را نیز همچون سال گذشته با عزمی راسخ در جهت جهش تولید آغاز کند.

سخن آخر...

در شرایطی که اقتصاد کشور در حال فاصله گرفتن از اقتصاد وابسته به نفت است، صادرات محصولات فولادی به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای رسیدن به این هدف است، بنابراین لازم است تا حمایت حداکثری از تولیدکنندگان این صنعت در کشور وجود داشته باشد تا فعالان حاضر در این بخش نیز بتوانند با انگیزه و قدرت بیشتری در راستای اهداف تعریف شده در کشور برای سال ۱۴۰۰ یعنی تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گام بردارند به این صورت که با تولید بیشتر محصولات با کیفیت به پشتیبانی از صنایع وابسته به فولاد پرداخته و با تامین نیازشان در جهت مانع زدایی تولید گام بردارند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =