صادرات

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: براساس توافقات و پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال جاری حجم تجارت بین دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش ایراسین، فرشید فرزانگان روز سه شنبه در آیین رونمایی از کتاب راهنمای تجارت و کسب و کار امارات متحده عربی، افزود: تجارت ایران و امارات حدود ۱۵ میلیارد دلار است که هر دو طرف به دنبال افزایش صادرات و واردات هستند به طوری که بر اساس برنامه ها تا سال ۲۰۲۵ می توانیم به مبادلات حدود ۳۰ میلیارد دلار دست پیدا کنیم

وی با بیان اینکه طلا، الماس و فلزاتی مانند آلمینیوم، مس و استیل از بزرگترین تجارت های امارات محسوب می شوند، اظهار داشت: ایران مواد اولیه فلزی این کشور را صادر می کرد اما بعد از تحریم ها بخشی از ارسال این مواد معدنی کاهش پیدا کرد.

فرزانگان اضافه کرد: بخش صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به امارات کمترین آسیب از تحریم و شیوع ویروس کرونا را دید.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری همانند دبی با ما همکاری تجاری ندارد، تصریح کرد: با توجه به برگزاری نمایشگاه اکسپو در دبی با برنامه ریزی های مناسب می توانیم شرایط را برای تسهیل تجارت با این کشور فراهم کنیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در خصوص جذب سرمایه گذاری از این کشور، گفت: در سال های اخیر میزان ریسک سرمایه گذاری در ایران روند صعودی را طی کرده است و گزارش های بین المللی حاکی از نامناسب بودن شرایط در این زمینه برای فعالان اقتصادی است.

فرزانگان خاطرنشان کرد: البته این روند به عنوان دست آورد صادراتی کافی نیست و تنها به عنوان یک راهکار میان مدت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در خصوص کتاب راهنمای تجارت و کسب و کار امارات متحده عربی تصریح کرد: فقدان اطلاعاتی مهمترین نکته برای تجارت با این کشور برای فعالان اقتصادی بود و به همین دلیل اتاق مشترک ایران و امارات تصمیم به انتشار اطلس جامعی در زمینه تجارت دو کشور گرفت.

وی افزود: امارات اولین شریک تجاری ایران در واردات و سومین شریک صادراتی ایران است که نشان می دهد بسیاری از شرکت های ایرانی تجارت با امارات را در دستور کار قرار داده اند.

فرزانگان تاکید کرد: در دهه پیش رو اگر تولیدکنندگان و تجار به ابزار آمار و اطلاعات مجهز نباشند در این دنیای رقابتی با ضرب آهنگ سریع نمی توانند روابط خود را گسترش دهند و این این کتاب پاسخ بسیاری از مشکلات تجار را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه امارات ۲۶۰ میلیارد دلار واردات در سال دارد و به عنوان قطب توزیع کالا در منطقه محسوب می شود، اظهار داشت: در صورتی که بتوانیم با سه کشور امارات، روسیه و ترکیه تجارت خود را گسترش دهیم ظرفیت صادراتی ایران رشد قابل توجهی را خواهد داشت.

در این نشست، اتاق ایران و امارات تفاهم نامه های همکاری با مرکز شتابدهی صادرات و مرکز آموزش بازرگانی امضا کرد.

بر اساس اعلام گمرک، در ۱۲ ماهه سال ۹۹ در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین تجارت خارجی غیرنفتی ۲ ماهه کشور به ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید که ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۸۳ میلیون دلار آن مربوط به اردیبهشت ماه است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =