جعفری طهرانی

تحلیلگر ارشد بین المللی مواد معدنی و فولاد معتقد است، برگزای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که در همسایگی ایران قرار دارد، فرصت مناسبی بود تا بتوانیم با همکاری مشترک در جهت آماده سازی و ساخت بخشهای مختلف از جمله ساخت ورزشگاه ها، کمپ‌های مهندسی و کارگری، هتل‌های ۴ و ۵ ستاره و ... ورود کنیم و بتوانیم جهت صادرات مواد اولیه مورد نیاز برای پروژه‌ها همچون فولاد، انواع مصالح ساختمانی و... زمینه مناسبی را فراهم کنیم که متاسفانه این موضوع محقق نشد.

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: بنده با توجه به تجربه‌ای که طی سال‌های فعالیتم در صنعت ساختمان و معدن داشتم، اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی این پیشنهاد را مطرح کردم که قطر، بازار خوبی برای ایران است و می‌توان صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام داد و در کنار آن محصولات صنعتی و معدنی ایران از انواع و اقسام مقاطع فولادی گرفته تا سیمان، سنگ‌های تزیینی، کاشی و سرامیک و حتی شن و ماسه مورد نیاز این پروژه ها را به قطر صادر کنیم.

وی افزود: برای مثال شن و ماسه گابرو منطقه بندرلنگه استان هرمزگان یکی از موادمعدنی است که مورد توجه قطری ها قرار دارد و در سال  ۲۰۰۷-۲۰۰۸ میلادی نیز بنده اولین نفری بودم که صادرات شن و ماسه گابرو را به قطر شروع کردم.

جعفری طهرانی ادامه داد: البته در آن زمان هنوز برگزاری جام جهانی در قطر مطرح نبود، اما در این کشور از حدود ۲۰ سال پیش با توجه به توسعه پروژه‌های گازی و ساخت و ساز، تقاضای خوبی برای شن و ماسه گابرو وجود دارد اما در این میان برخی تنش‌های سیاسی در سطح بین‌المللی باعث شد تا بر روند صادرات به این کشور نیز اثر بگذارد.

تحلیلگر ارشد بین المللی موادمعدنی و فولاد افزود: در اسفندماه سال ۹۷ و خردادماه سال ۹۸ در راس یک هیات پیمانکار ایرانی سفری به قطر داشتیم تا برای پروژه‌های این کشور که با محوریت جام جهانی بود، ساخت استادیوم‌ها و هتل‌های ۴ و ۵ ستاره با تکنولوژی نوین اما بومی با قابلیت جابجایی (یعنی بعد از اتمام بازی‌های جام جهانی کل مجموعه و پروژه باز شده و در محل یا کشور دیگری نصب گردد)، کمپ‌های کارگری و مهندسی را دستورکار قرار دهیم. البته در ابتدای کار پیشرفت‌های خوبی نیز حاصل شد، اما در اوایل سال ۹۸ به دلیل برخی اتفاقات رخ داده در منطقه خلیج فارس سبب شد تا این قرارداد همکاری به امضا نرسد.

به گفته وی، ما نتوانستیم از این موقعیت استفاده کنیم. حتی در زمینه صادرات فولاد هم عملکرد خوبی نداشتیم؛ این درحالی بود که انتظار میرفت سفارت ایران در دوحه حمایت لازم را از ما داشته باشد تا بتوانیم از فرصت پیش آمده جهت همکاری در فعالیت‌های مهندسی و معدنی و ... با قطر بهره برداری کنیم که این اتفاق نیفتاد.

جعفری طهرانی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که باید از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد، فعالیت بیشتر سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، همچنین وابسته های بازرگانی است که زیر مجموعه وزارت صمت هستند و در کشورهایی مثال چین (شانگهای و گوانجو) عراق و ... حضور دارند.

این تحلیلگر ارشد بین المللی مواد معدنی و فولاد گفت: بطور کلی ایران نتوانست در زمین قطر بازی خوبی ارائه کند و از صادرات مطلوب در حوزه معدن و صنایع معدنی و بهره بردن از موقعیت جام جهانی ۲۰۲۲ استفاده لازم را ببرد.

به گفته وی، ایران به راحتی بازار قطر را در زمانی که با کشورهای همسایه عربی از سال ۲۰۱۷ الی نیمه ۲۰۲۰ اختلاف داشت، از دست داد، با این حال امید می‌رود شرایط برای ایجاد همکاری بیشتر بین ایران و قطر فراهم گردد.

جعفری طهرانی معتقد است، در بازار قطر باید با صادرات خدمات فنی و مهندسی وارد شد و در کنارش محصولات معدن و صنایع معدنی ایران را نیز صادر کرد. اقدامی که در برخی از کشورهای دیگر نیز جواب داده است. مشابه این نوع از فعالیت در سال ۲۰۰۴ میلادی در منطقه جوبیل عربستان سعودی انجام و قرار بر این شد که پیمانکار ایرانی محصولات دیگر مورد نیاز پروژه از جمله سیمان، گچ و حتی آهک مورد نیاز را صادر کند که متاسفانه این پروژه نیز با تغییر سیاستگذاری ها در کشور و تغییر دولت در سال ۲۰۰۵ میلادی، محقق نشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =