• ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
  • کد خبر: 14107
  • readingTime: ۲ دقیقه
مهرداد شکوهی مدیرعامل شرکت استخراج و فرآوری مواد اولیه شیشه

براساس آخرین آمار اعلامی مرکز آمار کشور که به تازگی منتشر شده، میانگین قیمتی دریافتی تولیدکنندگان مواد معدنی به ازای فروش محصولات خود در داخل کشور (تورم قیمت تولیدکننده بخش معدن) با تورم قابل ملاحظه‌ای همراه شده است. به گونه‌ای که نرخ تورم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با رشد ۷۹.۸ درصدی مواجه گشته است.

به گزارش ایراسین، طبق گزارشی که ایرنا منتشر کرده، تورم سالانه مربوط به گروه استخراج زغال سنگ معادل ٧٢.٧ درصد، استخراج کانه‌­های فلزی ٨٤.١ درصد و استخراج سایر معادن ۵۱.۱ درصد است.

در اینجا می‌توان به دلایل مختلفی که منجر به افزایش نرخ تورم شده اشاره کرد که از جمله مهم‌ترین آنها بالارفتن هزینه‌های جاری در تولید است.

مهرداد شکوهی رازی فعال حوزه معدن در این باره به ایراسین گفت: در زمینه استخراج معدن به صورت مرتب هزینه ها در حال افزایش یافتن است و همه آن ناشی از تورم نیست و عوامل دیگری نیز در آن دخیل هستند. در واقع یکی از دلایل بالارفتن قیمت تمام شده این است که هر اندازه شرایط معدنکاری به سمت عمق پیش می‌رود هزینه ها نیز بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: هر اندازه حرکت به سمت عمق معدن بیشتر شود، حمل و نقل و هزینه های آن نیز افزایش می‌یابد.

شکوهی رازی افزود: قیمت قطعات مورد نیاز برای ماشین آلات معدنی و تجهیزات نیز بسیار افزایش یافته است. درواقع اگر قیمت دلار را به طور متوسط ۲۵ هزارتومان در نظر بگیریم، در عمل قیمت قطعات با دلار ۵۰ هزارتومانی برای معدندار تمام میشود و دلیل آن نیز بسته بودن راه واردات برای تامین این قطعات است.

این فعال بخش معدن افزود: یکی دیگر از موارد موثر بر افزایش قیمت تمام شده در معدنکاری و مواد تولیدی، قیمت حمل و نقل است که بالای ۱۰۰ درصد گرانتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید یک شرکت مسئول برای حمل و نقل مواد معدنی در ایران ایجاد شود در ادامه افزود: کلیه کامیونهای فعال در کشور ۳۸۰ هزار عدد است و این تعداد از ۳ سال گذشته تغییر نکرده و حتی برخی فرسوده تر هم شده اند، از طرف دیگر عمر متوسط آنها نیز ۲۵ سال است و این درحالیست که معدندار برای حمل و نقل مواد معدنی خود همواره با مشکل مواجه است.

شکوهی رازی ادامه داد: کل حمل و نقل انجام شده در کشور طی سال ۹۹ به میزان ۶۰۰ میلیون تن بوده است که از این میزان محصولات کشاورزی ۱۰۰ میلیون تن و ۱۰۰ میلیون تن هم سایر کالاها سهم داشته اند و بخش عمده حمل و نقل یعنی ۴۰۰میلیون تن مربوط به مواد معدنی بوده و این میزان از حمل و نقل تاثیر تعیین کننده در قیمت تمام شده محصولات معدنی دارد.

به گفته وی، فاصله زیاد بین محل معدن تا جایی که قرار است ماده‌معدنی به آنجا حمل شود نیز بر میزان هزینه حمل و نقل اثرگذار خواهد بود.

شکوهی رازی تاکید کرد: در کنار تمام موارد یادشده، تا زمانیکه تورم در جامعه وجود دارد هزینه‌های کارگری بسیار افزایش خواهد یافت و در نهایت این موضوع نیز بر قیمت تمام شده اثرگذار خواهد بود. بنابراین در صورتی که تورم کنترل نشود همه معادن به سمت تعطیلی پیش میروند و زیان‌ده اصلی در بلند مدت و میان مدت معدنکاران خواهند شد.

سخن آخر...

به نظر میرسد توجه بیشتر به حوزه معدن و فعالیت های معدنکاری در راستای تحقق اهداف تعریف شده در افق ۱۴۰۴ یکی از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه مدیران و مسئولان این بخش قرار گیرد. چراکه در غیر این صورت با افزایش هزینه تولید، فعالیت بسیاری از معدنکاران روبه تعطیلی رفته و در نهایت نیاز صنایع بع مواد اولیه را دچار مشکل خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =