رضا پدیدار

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر لزوم حمایت دولت از صنایع مادر نظیر صنعت فولاد در حوزه‌های مختلف مانند برق، گفت: دولت باید ضریب ارزش افزوده صنایع را محاسبه و این محاسبات را در پرداخت یارانه یاحمایت‌های دولتی لحاظ کند.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره افزایش قیمت برق مصرفی صنایع مادر همچون صنایع فولاد اظهار کرد: از نظر اقتصادی همه دولت‌ها برای صنایع خود برق لازم را تامین می‌کنند.

وی افزود: این برق اگر توسط بخش خصوصی تولید شود، بهای تمام شده خود را داشته و با سودی متعارف فروخته می‌شود اما اگر توسط دولت تامین شود به منظور حمایت از صنایع مادر و اساسی، با یارانه به این بخش ارائه می‌شود و این یک مسئله طبیعی است. در همه دنیا دولت‌ها از صنایع مادر حمایت‌های ویژه‌ای دارند زیرا این صنایع علاوه بر اینکه خود اشتغالزا هستند زمینه را برای ایجاد شغل در صنایع پایین دستی نیز فراهم می‌کنند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: باتوجه به دلایل مطرح شده دولت نباید قیمت برق صنایع بزرگ را افزایش دهد زیرا این صنایع به نوعی خود سایر صنایع را حمایت می‌کنند بنابراین اگر بر خلاف این عمل شود صنایع دیگر نیز حمایت نمی شوند.

پدیدار خاطرنشان کرد: دولت در صنایع مادر رسالتی برای حمایت دارد و باید رسالت خود را به نحو احسن انجام دهد نه اینکه روی آن‌ها وزنه گذاشته و آن‌ها را با بحران مواجه کند. طبق مدل‌های رایج در دنیا، دولت برق صنایع سنگین و مادر را به صورت کامل تامین می‌کند. این در حالی است که به گروه دیگری اجازه ایجاد مولد برق می‌دهد و در عوض حمایت‌هایی نظیر معافیت از مالیات برای این قشر در نظر گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از صنایع سنگین گفت: آن بخشی که دولت بر اساس ظوابط و مقررات قانونی خود تاکنون مورد حمایت قرار داده باید ادامه یابد در غیر این صورت باید برای قطع یا تغییر این حمایت‌ها فرمول داشته باشد. الان نمی‌دانیم آن فرمول چیست به بیان دیگر دولت فرمول ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: فرمول این مسئله از دید من باید محاسبه ضریب ارزش افزوده و استفاده از این ضریب در پرداخت یارانه در حوزه برق یاحمایت‌های دولتی است. متاسفانه استفاده از ضریب ارزش افزوده در ایران وجود ندارد و بیشتر به صورت سلیقه‌ای در دولت عمل می‌شود؛ ضریب ارزش افزوده باید در این محاسبات لحاظ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =