• ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
  • کد خبر: 13569
  • readingTime: ۶ دقیقه
واکسن برکت

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، همزمان با آغاز رسمی مرحله نهایی بررسی‌های بالینی واکسن کووایران برکت اعلام کرد: تا پایان اردیبهشت یک‌میلیون دز از این واکسن ایرانی تولید خواهد شد.

به گزارش ایراسین، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، همزمان با آغاز رسمی مرحله نهایی بررسی‌های بالینی واکسن کووایران برکت اعلام کرد: تا پایان اردیبهشت یک‌میلیون دز از این واکسن ایرانی تولید خواهد شد. همچنین به گفته او، با راه‌اندازی خطوط جدید تولید واکسن تا شهریورماه سال‌جاری بیش از ۳۰میلیون دز واکسن ایرانی تولید و به وزارت بهداشت و درمان تحویل داده خواهد شد.

روز گذشته طی مراسمی با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و اصحاب رسانه، مینو محرز عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا، با تزریق واکسن کووبرکت، آغاز فاز سوم مطالعات بالینی این واکسن را اعلام کرد. علاوه بر او حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و یک ایمونولوژیست دیگر داوطلبانی بودند که این واکسن را دریافت کردند. تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام «کوو ایران برکت» در دی ماه سال گذشته بر روی سه داوطلب آغاز شد. محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اینکه واکسن یک ماه زودتر از پیش‌بینی‌ها به تولید رسیده از تولید انبوه این واکسن در ماه‌های آینده خبر داد. او با بیان اینکه در اردیبهشت تعداد یک میلیون دز واکسن به وزارت بهداشت تحویل داده خواهد شد از راه‌اندازی خط‌های بیشتر تولید واکسن خبر داد و اعلام کرد در ماه‌های آینده شاهد تولید انبوه بالای 20میلیون دز در ماه خواهیم بود و تا شهریور 30 میلیون دز واکسن را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

فاز نهایی واکسن ایرانی

فازسوم و نهایی مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت، صبح دیروز آغاز شد. پس از موفقیت واکسن کووایران برکت در دو فاز قبلی و تایید ایمنی آن از سوی مراجع ذی‌صلاح و صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت، صبح دیروز در مراسمی با حضور محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، آخرین فاز تست انسانی این واکسن با هدف تزریق واکسن به 20 هزار داوطلب آغاز شد. مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و علی‌اکبر امیرزرگر استاد ایمونولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی ‌تهران سه داوطلبی بودند که واکسن را تزریق کردند. شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس پس از تزریق واکسن درجمع خبرنگاران گفت: ستاد اجرایی فرمان امام با ورود به حوزه تولید واکسن و موفقیت در ساخت «کوو ایران برکت» کار بسیار بزرگی انجام داد که باعث افتخار ایران و ایرانی شد. وی افزود: از ابتدا اعلام کردم واکسن خارجی نخواهم زد و روزی که واکسن ایرانی بیاید تزریق می‌کنم، در فاز دوم تست انسانی این واکسن هم داوطلب بودم اما پذیرفته نشدم. رئیس کمیسیون بهداشت تاکید کرد: با اطمینان به مردم می‌گویم واکسن کوو ایران برکت از ایمن‌ترین واکسن‌های تولیدشده در دنیاست و امیدوارم هرچه زودتر با پایان مطالعات بالینی، به‌دست مردم برسد و در این زمینه هم از دنیا بی‌نیاز شویم.

تولید انبوه، زودتر از موعد

مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نیز پس از تزریق واکسن به سه داوطلب اول با حضور در جمع خبرنگاران گفت: باوجود ظالمانه‌ترین تحریم‌ها، توانستیم زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده به تولید انبوه واکسن کرونا برسیم و هم اکنون خطوط تولید واکسن با تلاش شبانه‌روزی دانشمندان دارویی ما، یکی یکی فعال می‌شوند و به ظرفیت تولید افزوده می‌شود. او درخصوص میزان تولید در بزرگ‌ترین کارخانه تولید واکسن در منطقه گفت: ظرف مدت بسیار کوتاهی توانستیم خط نیمه‌صنعتی و صنعتی را طراحی و تجهیزات بسیار پیچیده آن را با استفاده از توان جوانان نخبه کشور راه‌اندازی کنیم و اعلام می‌کنیم در اردیبهشت‌ یک میلیون دز واکسن کرونا را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد. او افزود: در خرداد ۳ میلیون دز، در تیر ۱۰ تا ۱۲ میلیون، در مرداد 12 تا 15 و تا شهریور امسال درمجموع بیش از ۳۰ میلیون دز واکسن کوو ایران برکت تحویل مردم خواهیم داد که این عدد با توجه به تولید سایر واکسن‌های ایرانی تا آن زمان، می‌تواند نیاز داخلی کشور را برای واکسیناسیون عمومی تامین کند. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه تلاش سایر گروه‌های دارویی این ستاد هم گفت: از ابتدای ورودمان به عرصه تولید واکسن، از ۶ مسیر علمی برای تولید واکسن کرونا تلاش کردیم که یک مسیر امروز به گام نهایی رسید و هر ۵ مسیر دیگر هم به مرحله تست انسانی رسیده‌اند و به‌زودی مطالعات بالینی آنها هم آغاز خواهد شد و تا پایان سال کار را به‌جایی خواهیم رساند که مردم برای تزریق واکسن بتوانند بین گزینه‌های مختلف انتخاب کنند. او درخصوص شیوه انجام فاز سوم مطالعات بالینی هم عنوان کرد: در این فاز واکسن در 6 شهر تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد و بوشهر به20 هزار نفر بین 18 تا 75 سال تزریق می‌شود و نتایج آن برای وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

تاثیر واکسن بر ویروس‌های جهش یافته

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم پس از دریافت واکسن گفت: با افتخار می‌گویم واکسن ایرانی زدم و به مردم هم قول می‌دهم ایمن‌تر از این واکسن پیدا نخواهند کرد و با خیال راحت می‌توانند از این واکسن استفاده کنند. او افزود: کوو ایران برکت نخستین واکسن ایرانی است که به مرحله تزریق انسانی فازسوم رسیده است. محرز ادامه داد: خوشحالم که دو مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت با موفقیت طی و اثرگذاری واکسن امتحان شد و همان‌طور که قول داده بودم وقتی از مصون بودن واکسن مطمئن شوم آن را تزریق می‌کنم، امروز تزریق واکسن را انجام دادم. او درخصوص اثربخشی این واکسن روی ویروس هندی گفت: روی واریانت انگلیسی کار شد و واکسن روی آن جواب داد، اما هنوز روی ویروس هندی امتحان نکردیم. یک واریانت جدید است. مسوول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت ادامه داد: روی گونه‌های جدید ویروس هندی و آفریقای جنوبی هم کار خواهد شد.

عملکرد واکسن پس از مرحله سوم مشخص می‌شود

یک روز پیش از آغاز فاز سوم مطالعات بالینی این واکسن، مینو محرز طی اظهاراتی گفته بود در ساخت واکسن کوو ایران برکت استانداردهای بین‌المللی لحاظ شده است و نتایج نهایی ایمنی‌زایی در فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا به‌زودی اعلام می‌شود. تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونای ایرانی، دی ماه سال گذشته روی سه داوطلب آغاز شده و اکنون پس از دو مرحله از کارآزمایی بالینی، ثبت‌نام از داوطلبان برای شرکت در فاز سوم مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام از چهارشنبه گذشته اول اردیبهشت آغاز و اعلام شد. مینو محرز درباره نتایج دو مرحله کارآزمایی بالینی اظهار کرد ثبت‌نام مرحله پایانی کارآزمایی بالینی واکسن برکت آغاز شده است و تاکنون دو فاز از این پروژه انجام شد که نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است. او در انتها افزود: در فاز سوم واکسن برکت این نتیجه مشخص می‌شود که آیا واکسن افراد را در برابر ویروس مقاوم می‌کند یا خیر. در این مرحله، واکسن به 20 هزار نفر تزریق می‌شود.

ضرورتی به نام واکسن

با آغاز پاندمی کرونا کشورهای جهان تدابیر مختلفی را به‌منظور مقابله با ویروس کرونا اتخاذ کردند اما بعد از گذشت بیش از یک‌سال از آغاز همه‌گیری به‌نظر می‌رسد تنها راه موثر برای مقابله با ویروس کرونا واکسیناسیون همگانی است. به‌نظر می‌رسد کشورهایی که فرآیند واکسیناسیون را به سرعت پیش می‌برند شانس بیشتری خواهند داشت تا اقتصاد خود را به حالت عادی برگردانند. با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات بغرنج اقتصادی مانند تورم که بیش از همه به اقشار ضعیف جامعه فشار وارد می‌کند، آغاز واکسیناسیون گسترده می‌تواند به کاهش فشارهای اقتصادی و حفظ جان شهروندان کمک شایانی کند که با به تولید انبوه رسیدن این واکسن این امید بیش از پیش تقویت شده است. بدیهی است به محض تایید کارآمدی و فراهم شدن امکان تولید انبوه این واکسن، فرآیند واکسیناسیون گسترده باید در دستور کار قرار بگیرد تا از خسارت‌های جانی و مالی بیشتر جلوگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =