سعید نمکی وزیر بهداشت

سعید نمکی با اشاره به آخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا گفت: این مقدار واکسنی که وارد کردیم شامل کادر درمان، بیماران صعب العلاج و افراد پرخطر می شود و فاز دوم را هم طبق برنامه ریزی در اردیبهشت ماه آغاز می کنیم.

به گزارش ایراسین، وزیر بهداشت در جریان جلسه ستاد مقابله با کرونا کرمانشاه گفت: عنوان می شود که واکسیناسیون همه مشکلات را حل می کند اما این گونه نیست و این ویروس ابعاد ناشناخته ای دارد. یکی از استان هایی که نگرانی عمده ای ندارم کرمانشاه است که می تواند خود و هم اطراف خود را مدیریت کند.

نمکی تصریح کرد: ویروس جهش یافته بر پیر و جوان رحم نمی کند و این ویروس حتی انگلیسی ها را به زانو درآورده است.

او ادامه داد: آهنگ حرکت این ویروس از گام های قدرتمند ساختار های درمانی سریع تر است اما تردید ندارم مدافعین سلامت این کشور گرچه خسته و دل شکسته هستند و فکر می کنند باید به تاب آوری آن ها بیشتر توجه کرد ولی تلاش این گروه سبب شد در محاسباتمان دچار اشتباه شویم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروزه مدافعین سلامت از نظر علمی بهتر از گذشته رفتار می کنند، عنوان کرد: امروز تیم های تنفسی داریم و می دانیم چه زمانی باید بیمار را تیمار کنیم و اکسیژن را با چه غلظتی به بیمار بدهیم.

نمکی گفت: نمی توان بیمار کووید را در سوله نگهداری کرد و بیمارستان صحرایی به پا کرد چرا که بیمار کووید خاص است. همه تخصص ها را باید بالای سر بیمار ببریم و تردید ندارم این مرحله را با صبوری مدیریت می کنند.

او اضافه کرد:  فارغ از هرگونه نگاه سیاسی و نگاه به گذشته آماده هستیم و عهد بستیم در جمهوری اسلامی ایران بیماری پشت درب بیمارستان ها سرگردان شود. ارزی که گرفتیم کمتر از ارز سال های گذشته است و نگذاشتیم صف برای دریافت دارو ایجاد شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه آمپول های کووید را در بازار ارائه داده ایم، گفت: مردم نگران کمبود دارو نباشند و با تمام قوا ایستاده ایم و نمی گذاریم کسی عکسی از جمهوری اسلامی ببرد که یک بیمار ما پشت در بیمارستان است.

نمکی با بیان اینکه از همکارانم می خواهم درمانگاه های سرپایی را افزایش بدهند تا بار بستری را کم کنیم اظهار کرد: در خوزستان سرافراز از موج سنگین بیرون آمدیم. باید با اصول علمی بیماران را مدیریت کنیم و باید تست های تشخیصی افزایش پیدا کند. امروزه روزی 140 هزار تست در کشور می گیریم و خواهش من این است افرادی که با بیماران در ارتباط هستند را ایزوله کنند و تست های لازم از آن ها گرفته شود.

به گفته وزیر بهداشت باید مراقب مرزهای کرمانشاه بود چرا که هر عبور و مروری در مرزها می تواند بمب ویروس باشد.

او با اشاره به اینکه ویروس جهش یافته قدرت کشندگی بیشتری دارد، افزود: باید به آموزش ها توجه بیشتری شود ولی تقاضا می کنم وحشت بی جهت در مردم ایجاد نکنیم و این وحشت زایی در حد مرز خارج شده از تذکر است و باید مرز بین وحشت و تذکر باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: هفته آینده هفته سخت تری خواهد بود. ما در رنگ بندی ها سیاه اضافه نکرده ایم ولی ما به سمت فزون ترین میزان بیمار در طول تاریخ کرونا می رویم و باید آمادگی برای افزایش تخت های بیمارستانی داشته باشیم و تخت ها باید اضافه شود.

نمکی با بیان اینکه در سال گذشته 3 هزار تخت آی سیو در کشور اضافه شده است، گفت: کمیته ترخیص باید وجود داشته باشد و مورد های غیر اورژانسی را بستری نکنند و عمل های غیرضروری انجام نشود چرا که تخت کم می آید مگر موارد اورژانسی وجود داشته باشد.

او ادامه داد: استان همدان شب عید 7 مریض داشت اما دیروز 1452 مریض بستری شده بودند و احتمال می دهم در استان کرمانشاه هم میزان بستری ها بیشتر شود. هر مریضی مرخص می شود پیگیری کنید که حال خوبی داشته باشند چرا که بیماران در روزهای 9 و 10 پیک بدی خواهند داشت و اگر مریض کوچکترین مشکل تنفسی پیدا کرد او را به بیمارستان بازگردانید.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت واکسن کرونا گفت: ما می دانستیم واکسن کرونا جدی خواهد بود و می دانستیم واکسن کالای بهداشتی و تجاری نیست و ابزار سیاسی در اختیار دولت ها است. خیلی زود تولید آن را شروع کردیم.

نمکی ادامه داد: از فروردین و اردیبهشت سال 99 مذاکرات واکسن را آغاز کردیم و اولین تماس من با وزیر بهداشت روسیه 2 اردیبهشت سال گذشته بود و می دانستم واکسن موفقی است. 9 ماه زمان برد سفیر ما در روسیه که بسیار دلسوز است پیگیری کند. چند هیات برای مذاکره فرستادیم تا به قرارداد تبدیل شد و بنا شد تا 2 میلیون دوز تا پایان اسفند از روس ها بگیریم.

او عنوان کرد: گرچه برخی افاضه کردند که فلان واکسن را بیاورید و فکر نمی کردند بنده صاحب علم هستم و می دانستم برای مردم چه چیزی تهیه می کنیم و برای اینکه جو را بشکنم عنوان کردم چیزی نمی آوریم که برای مردم ضرر داشته باشد و جگر گوشه خودم را روی صندلی برای تزریق نشاندم.

نمکی با بیان اینکه روس ها تا کنون 420 هزار دوز واکسن به ما داده اند،  گفت: ظرفیت تولید روسیه محدود است و دو قرارداد با ما برای تولید بسته اند. همزمان با چینی مذاکره کردیم ولی آن ها می خواستند فاز 3 را روی مردم امتحان کنند و ما آن را نپذیرفتیم چرا که مردم ما ابزار آزمایش نیستند. ترکیه و امارات فاز 3 آزمایش چین را به اسم واکسیناسیون انجام دادند و ما وارد این بازی نشدیم. ما آزمایش برای واکسن تولید داخلی را با رضایت داوطلبین انجام دادیم. روس ها از 2 میلیون دوز 420 هزار، چین 220 هزار دوز، هند 125 هزار دوز را دادند و در ادامه هند375هزار دوز حمل می کرد که دادستان هند دستور داد واکسن از کشور خارج نشود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از طریق کووکس قرارداد داشتیم که باید 3 میلیون و 800 هزار دوز به ما تا پایان سال گذشته می دادند. تولید واکسن انجام نشد و نصف این مقدار به ما رسید. کووکس با تاخیر 3 هفته ای با 700 هزار دوز دست ما رسید. تا کنون حدود 400 هزار نفر را واکسینه کردیمو 800 هزار نفر را واکسینه خواهیم کرد.

او با بیان اینکه جز لاینفک طرح شهید سلیمانی بسیج واکسیناسیون کووید است ، ادامه داد: تا این مقدار واکسنی که وارد کردیم شامل کادر درمان، بیماران صعب العلاج و افراد پرخطر باشد و این امر را شروع می کنیم فاز دوم را طبق برنامه ریزی در اردیبهشت ماه آغاز می کنیم.

نمکی ادامه داد: در مصوبه 52 ستاد ملی کرونا در دی گذشته مسئولیت واکسن داخلی با قرارگاه بود اما تولید واکسن داخلی را به شدت دنبال می کنیم. در جمهوری اسلامی مرزبندی نداریم. واقعا واکسن داخلی با سرعت و به خوبی پیش می رود. واکسن داخلی ما در درخشان ترین شرایط است و در آینده می بینیم فقط کشورهایی واکسن می زنند که خودشان زیر ساخت دارند. تایوان تا دیروز 27 هزار و 113 دوز واکسن. ویتنام 58 هزار، کره جنوبی 61 هزار دوز، ژاپن 643 هزار، عمان 191هزار ، مصر 165 هزار و عراق 153 هزار دوز به مردم خود تزریق کردند و جمهوری اسلامی ایران نزدیک 500 هزار دوز تزریق کرده است.

او گفت: 85 درصد واکسن دنیا در چند کشور تزریق شده است. تولید داخلی و قرار داد با روسیه را داریم که بنا است تا 60 میلیون دوز به ما برسد.

نمکی در ادامه این جلسه اظهار کرد: به همه گفته ام اینقدر حرف نزنید و بگذارید کارها پیش بروند. عده ای عاشق این هستند که یکسره مطرح شوند و من هم گفته ام اینقدر حرف نزنید. مرض خودبینی وجود دارد و این حرف ها مبنای علمی و کارشناسی ندارد و بگذارید وزیر در خصوص واکسن حرف بزند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران بخش خصوصی دارو وارد می کند، گفت: بخش دولتی دارو وارد نمی کند و واکسن فرآورده حساس بیولوژیک است و افراد متخصص باید بیاورند.  ماست فروش که نمی تواند واکسن بیاورد. در چین بازار را بهم ریخته اند. در سازمان غذا و دارو هم دلال ها را جمع کردم و باج به کسی نمی دهیم. به همه گفته ام اگر واکسنی که به زن و بچه خود جرات تزریق ندارید وارد کنید بدترین برخورد را می کنم. اگر یک نفر واکسن تقلبی آورد نگاه ها به من است.

او با بیان اینکه از آذرماه بخش خصوصی لایق را برای بحث واکسن دعوت کردیم بیان کرد: سفرا را مسئول هماهنگی در خارج از کشور کردیم چرا که کسی به بخش خصوصی واکسن نمی دهد. بخش خصوصی خوش سابقه و پاکیزه باید ورود پیدا کند. به دلال میدان نمی دهیم.

نمکی در پایان افزود: واکسن را به صورت سریع وارد کردیم اما اگر واکسن بزنیم نمی توان ماسک ها را بر داریم. به مردم قول دادیم تا پایان 1400 واکسن را عملیاتی می کنیم. اگر ترمز در بخش خصوصی ایجاد شده و فکر می کنند عادلانه نیست من پیگیری می کنم و امیدوارم همه امرو به خوبی پیش برود.

منبع: برنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =