به گزارش ایراسین، در یادداشت داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره جشنواره فولاد آمده است؛ صنعت فولاد ایران بیش از نیم قرن از ایجاد صنعت فولاد در کشورمان میگذرد و طی این دوره فولاد در کشورمان فرازوفرودهایی را تجربه کرده، این در حالی است که طی چهار دهه اخیر کشورمان در این زمینه به دستاوردهای متفاوتی دستیافته و روند خودکفایی در بخشهای مختلف را تجربه کرده است.
امتیازی که میتواند در کنار نیروی کار متخصص و انرژی ارزانقیمت عاملی در ارتقاء درآمدهای غیرنفتی ایرانزمین باشد و لازم است با هماهنگی و همسویی نهادهای مرتبط به بهترین شکل از آن استفاده کنیم؛ اما با توجه به نگرشهای مقطعی و همچنین کارشکنیهای دشمنان در برخی دورهها این صنعت استراتژیک کشورمان آنطور که باید در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است.
سطحینگری، عدم هماهنگی و همچنین جزیرهای عمل کردن سیاستگذاران فولادی ایران در برخی از دورهها عاملی در توسعه نامتوازن زنجیره تولید فولاد شناخته شده و اصولاً باید در این زمینه برنامهریزی تازهای متناسب با آنچه افق ۱۴۰۴ تعیین کرده، داشته باشیم که این محقق نخواهد شد مگر با دستیابی به تصویری منطقی و صحیح از صنعت فولاد کشورمان.
بههرحال تا به امروز مسئولان و متخصص صنعت فولاد ایران در بخشهای مختلف با در نظر گرفتن امتیازات معدنی ایران برنامههایی را در دستور کار خود قرار داده بودند که بیشتر معطوف به افزایش میزان تولید و دستیابی به فناوریهای روز جهان در همین بخش بوده و شاید کمتر به اهمیت استفاده از شیوههای نوین بازاریابی دقت نظر داشتهایم به صورتی که معمولاً تولیدکنندگان خود با در نظر گرفتن ارتباطاتی که ایجاد کرده بودند در بازارهای هدف نقشآفرینی کردهاند.
این اتفاق شاید در نگاه اول بهعنوان یکی از دستاوردهای قابل اتکاء و مورد تائید در زمینه خودکفایی صنعت فولاد ایرانزمین مطرح شود اما نباید فراموش کنیم در زنجیره اقتصادی یک صنعت تراز تولید و تقاضا میتوانند تعیینکننده آینده و حیات اقتصادی آن بخش شناخته شود.
از این رو امروز که جشنواره ملی فولاد بدون نگاه جزیرهای و سطحینگری قرار است در کشورمان که توانسته بخش عمدهای از فناوری تولید فولاد را بومیسازی کرده و دستاوردهای قابل قبولی در تولید آن به خود اختصاص دهد، برگزار میشود لازم است تصویر واقعی صنعت فولاد ایرانزمین را در آیینه این جشنواره خوب نظاره کنیم تا علاوه بر رفع نیازهای تولیدی در بخش بازاریابی و دستیابی به بازارهای هدف بینالمللی برنامهریزی دقیقتری داشته باشیم، نکتهای که میتواند امتیازی غیرقابلانکار برای دستاوردهای متخصصان صنعت فولاد کشورمان در بخش تولید شناخته شود.
ارسال نظر