حسین ایراندوست

معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: نگران بازار مرغ، تخم مرغ و لبنیات اصفهان در ماه مبارک رمضان نیستیم و با کمبود و گرانی در این بخش مواجه نخواهیم شد.

به گزارش ایراسین؛ سال ۱۴۰۰ درحالی آغاز شد که بازار مرغ در التهاب می سوخت و عرضه گوشت مرغ در ایام شیوع کرونا صف های طویلی به راه انداخته بود. اگرچه ترکش این داغی بازار مرغ در کشور به اصفهان هم رسید اما در مجموع با مدیریت و بهره گیری از سامانه رهتاب، اصفهان توانست با تنش کمتری این بازار ملتهب را آرام کند. ماه صیام نزدیک است و یکی از اقلام سر سفره های سحر و افطاری می شود مرغ و تخم مرغ و شیر. با توجه به اهمیت موضوع بازار این اقلام در ماه مبارک رمضان با «حسین ایراندوست»، معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

آقای دکتر وضعیت بازار مرغ اصفهان در ماه مبارک رمضان  چگونه خواهد بود؟

نگران بازار مرغ، تخم مرغ و لبنیات اصفهان در ماه مبارک رمضان نیستیم چراکه با تکمیل سامانه رهتاب، مرغدار اختیار فروش مرغ را خارج از رهتاب نخواهد داشت. از روز گذشته مرغدار مکلف شده است تولیدات خود را به تعاونی مرغداران شهرستان مربوطه اعلام کند تا در پایانه فروش مرغ در سامانه رهتاب ثبت شود.

بازار مرغ اصفهان برای نخستین بار در کشور توسط سامانه رهتاب مدیریت شد؛ در مورد آن بیشتر توضیح می دهید؟

بله، در اصفهان سامانه رهتاب که مراحل تکمیلی خود را می گذراند توانست در مدیریت بازار مرغ موثر واقع شود به این گونه که مرغ های عرضه شده درسامانه رهتاب توسط تعاونی به اتحادیه مرغداران استان اصفهان اعلام می شود و اتحادیه مذکور در سامانه رهتاب اعلام بار می کند و کشتارگاه ها در این سامانه خرید می کنند و اتحادیه مرغداران با تایید خرید و جمع آوری مرغ به صورت متمرکز متناسب با ظرفیت کشتارگاه ها توزیع می کند. با روش اعمال شده به طور متوازن مرغ در تمام کشتارگاه های استان اصفهان توزیع می شود.

با این روش هنوز موضوع قاچاق مرغ مطرح است؟

خیر؛ از امشب تیم نظارتی سامانه رهتاب آموزش های لازم را به ناظران سازمان جهاد کشاورزی اصفهان مستقر در کشتارگاه ها ارائه می دهند. با بارگذاری اپلیکیشن رهتاب مرغ وارده به کشتارگاه ها توسط این ناظران تایید می شود و با این روند احتمال خروج مرغ زنده از استان اصفهان به صفر می رسد.

از مزایای دیگر سامانه رهتاب در کنترل بازار مرغ اصفهان بگویید.

یکی دیگر از مزایای توزیع مرغ از طریق سامانه رهتاب در اصفهان ثبت تولیدات مرغداران است یعنی تعهد مرغدار به تولید و عرضه محصولات طیور با قیمت مصوب در قبال نهاده یارانه ای دریافتی انجام می شود و با این روش به سوداگری چندین ساله در بازار مرغ پایان داده می شود. چرخه تولید تا مصرف مرغ با استفاده از سامانه رهتاب به این صورت خواهد بود که تولیدکننده به معنای مرغدار، تعاونی ها و اتحادیه مرغداران اصفهان به منزله تحویل دهنده و کشتارکننده هم کشتارگاه ها خواهند بود.

توزیع مرغ با سازمان صمت است؟

بله؛ در این مقطع وظیفه سازمان جهاد کشاورزی اصفهان به پایان می رسد و گوشت استحصالی با صورت جلسه توسط ناظران این سازمان تحویل سازمان صمت می شود و فرایند توزیع گوشت مرغ بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان خواهد بود. با اتخاذ این روش در مدت سه روز مرغدار هزینه خود را با قیمت مصوب تنظیم بازار و به صورت نقدی دریافت می کند و به این ادعا که مرغ از مرغدار گران خریداری شده خاتمه داده می شود.

عده ای واسطه گر سالهاست قیمت بازار مرغ را تعیین می کنند؛ با آنها چه می کنید؟

به واسطه گران بازار مرغ توصیه شد که مجوز فعالیت دریافت کنند و با ثبت برند و بعد از تایید ستاد تنظیم بازار استان اصفهان می توانند به جمع کشتارگاه ها ملحق شود اما در حال حاضر کشتارگاه ها مجاز به خرید مرغ زنده و گوشت آن هستند.

توزیع نهاده های طیور به مرغداران چگونه است؟

نهاده های طیور، متناسب با میزان جوجه ریزی مرغدار تحویل داده می شود اما ممکن است در بازه زمانی نهاده ها دیر به دست مرغدار برسد اما به این معنا نیست که مرغدار نهاده ها را تحویل نگرفته است.

پس با این اوصاف نگران بازار مرغ در ماه رمضان نباشیم؟

با توجه به جوجه ریزی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه در اسفندماه و مرغ های منجمد در اداره پشتیبانی امور دام کمبودی در بازار مرغ اصفهان در ماه مبارک رمضان نخواهیم داشت.

برویم سراغ بازار تخم مرغ؛ نسبت به بازار تخم مرغ اصفهان در ماه رمضان نگران باشیم؟

در استان اصفهان ۲۲۰ واحد فعال تولید تخم مرغ با ظرفیت ۱۲ میلیون قطعه و تولید سالیانه ۱۰۴ هزار تن تخم مرغ فعال است که اصفهان جایگاه دوم کشور در ظرفیت و تولید تخم مرغ را دارد. با توجه به گرمای هوا و کاهش تقاضا، قیمت تخم مرغ به شدت افت کرده است و برای تنظیم بازار تخم مرغ مجوز صادرات محدود اعلام شده است و از نظر بازار تخم مرغ در ماه رمضان مشکلی نداریم.

وضعیت بازار شیر و فراورده های لبنی اصفهان در ماه رمضان چگونه است؟

در ماه رمضان افزایش قیمتی در محصول شیر و فراورده های دامی نخواهیم داشت و برنامه ای برای افزایش قیمت نداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =