• ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۳
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 12411
  • readingTime: ۳ دقیقه
دکتر محمد محرابیون محمدی

مشاور پروژه‌های تحول دیجیتالی می‌گوید: فرآیندها مهم‌ترین موضوع در تحول‌سازی دیجیتال یک سازمان است که باید اصلاح شود بنابراین در گام اول باید کارگروهی ملی برای تحول دیجیتال صنعت فولاد ایجاد شود چراکه بدون اصلاح فرآیندها شاید با ایجاد تحول دیجیتال برخی هزینه‌ها کمتر شود اما مسئله اصلی برطرف نمی‌شود و باعث دلسردی می‌شود.

دکتر محمد محرابیون محمدی، دکترای مدیریت فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در خصوص اولین گام از ایجاد تحول دیجیتال اظهار کرد: زمانی که در خصوص تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم سه محوریت دارد که شامل کسب‌کار، تکنولوژی و فرهنگ است اما مسئله‌ مهمی که سازمان‌ها جهت اجرا با آن مواجه هستند، فرآیند است.

وی ادامه داد: زمانی که ما می‌خواهیم تحول دیجیتال را درون سازمانی آغاز کنیم باید فرآیندها را جدی بگیریم چراکه اتفاقاتی که درون یک سازمان رخ می‌دهد از طریق فرآیندها پیاده‌سازی می‌شود. برای مثال اگر ما هدف‌گذاری دیجیتالی شدن برای صنعت فولاد داریم تا ارزش افزوده تولید فولاد به عدد خاصی برسد، این موضوعات در بحث فرآیندها خود را نشان می‌دهد و اگر فرآیند مناسبی وجود نداشته باشد، یا به نتیجه نخواهد رسید یا رسیدن به نتیجه مطلوب، با هزینه­‌های به مراتب بیشتری رخ می‌دهد.

فرآیندها فراسازمانی و ملی است

مشاور پروژه‌های تحول دیجیتالی به فرآیندها در فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: مسئله اصلی این است که فرآیندها لزوماً در خود فولاد مبارکه قرار ندارند و یک موضوع فراسازمانی و ملی است. اینکه ما فکر کنیم مسئول فرآیند دیجیتال در فولاد مبارکه فقط خود این شرکت است، چنین عقیده‌ای اشتباه بوده و مسئله حاکمیتی است.

وی تصریح کرد: زمانی که موضوع حاکمیتی شود، ذی نفعانی که درون این فرآیندها باید درگیر شوند فراتر از مجموعه فولاد مبارکه هستند و به بخشهای دیگر مانند تولید سنگ‌آهن، بازارهای اولیه، بازارهای ثانویه و ... کشیده می‌شود که در بحث فولاد بسیار حائز اهمیت است. زمانی که ما در خصوص فرآیندها صحبت می‌کنیم، باید حواسمان باشد که اکثراً ماهیت تأمین دارند که علاوه بر اینکه فرآیند آن‌ها اصلاح شود، باید قانون‌گذاری آن هم تغییر کند.

محرابیون محمدی برای مثال به یکی از مشکلات صنعت فولاد پرداخت و عنوان کرد: قیمت‌گذاری مواد اولیه، مسئله‌ای جدی برای صنعت فولاد است. زمانی که قیمت‌ گذاری‌های دستوری کل فرآیند را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد من نمی‌توانم با اطمینان از تحول دیجیتال صحبت کنم. بنابراین در گام اول باید کارگروهی ملی برای تحول دیجیتال صنعت فولاد ایجاد شود. هدف این کارگروه، بررسی و بهبود مداوم فرآیندها با استفاده از فناوری‌های تحول آفرین است. بازهم تاکید می‌کنم، بدون اصلاح فرآیندها شاید با ایجاد تحول دیجیتال برخی هزینه‌ها کمتر شود اما مسئله اصلی برطرف نمی‌شود و باعث دلسردی می‌شود.

وی اضافه کرد: فرآیندها به چند بخش تقسیم می‌شوند که شامل تأمین کنندگان، تولید در خود فولاد مبارکه و بخش پایانی فروش و صادرات است. ما باید فرآیندها را اصلاح کنیم. برای مثال در فرآیند تولید، مقدار استفاده از مواد اولیه و کاهش مصالح دورریز مهم است تا به سودآوری بیشتری منجر شود که با استفاده از تحول و فناوری دیجیتال به ما کمک خواهد شد تا هزینه‌ها کمتر و بهره‌برداری افزایش پیدا کند.

این متخصص مدیریت فناوری اطلاعات ادامه داد: پس از تولید، مسائل مرحله فروش در میان می‌آید. اگر قرار است محصول برای فروش به بورس کالا وارد شود، قیمت‌گذاری به چه شکل خواهد بود. بنابراین باید از مرحله تأمین مواد اولیه تا فروش فرآیندها کشف و اصلاح شود. پس از تعریف فرآیندها و دیجیتال شدن آن‌ها، نباید خود مختار کار کنند و باید با یکدیگر مرتبط شوند.

مفهومی به نام «استانداردسازی پروتکل‌های ارتباطی»

وی ادامه داد: در این مرحله نیازمند مفهومی به نام «استانداردسازی پروتکل‌های ارتباطی» هستیم. زمانی که می‌خواهیم در مرحله‌ی اجرا، فرآیندها را به یکدیگر مرتبط کنیم، پروتکل‌هایی که داده‌ها را از قسمت‌های مختلف با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، باید تعریف شده باشد. ما صحبت از هوش مصنوعی، فرآیندهای یکپارچه و .... انجام می‌دهیم اما مشکل بزرگ سازمان‌ها عدم توانایی در ارتباط دادن داده‌های مراحل مختلف به یکدیگر است.

محرابیون محمدی در پایان گفت: زمانی که ما فرآیندها را تعریف کردیم باید اولویتی را برای خود تدوین کنیم که این فرآیندها و پروتکل‌های ارتباطی‌شان با یکدیگر، مدون شود و داده‌ها به زبان دیجیتال یکدیگر را پوشش دهند که مسئله مهمی است بنابراین ما نمی‌توانیم بدون توجه به این مشکلات بگوییم به تحول دیجیتال رسیده‌ایم. بازوی تحول دیجیتال، فرآیندها است و مراحل پیچیده‌ای هستند. اگر فرآیندها اصلاح نشود مانند زمانی است که شما خودروی مدرنی دارید اما قوانین اجازه استفاده حداکثری از ویژگی‌های آن را نمی‌هد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =