• ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
  • کد خبر: 12165
  • readingTime: ۳ دقیقه
اینترنت

اعتراض به تغییر تعرفه‌ها و بسته‌های اینترنتی و گلایه از فیلترینگ، دو موضوع پرتکرار در شبکه‌های اجتماعی است. این روزها نیز برخی از کاربران، به حذف بسته‌های شبانه اپراتورها و زمزمه‌های مربوط به فیلترینگ کلاب‌هاوس انتقاد دارند.

به گزارش ایراسین، اقدام ایرانسل و همراه اول در مورد حذف بسته‌های شبانه نامحدود، صدای اعتراض برخی از کاربران را در فضای مجازی در آورده است.

مشترکان ایرانسل، به جای اینترنت شبانه نامحدود باید از بسته‌های روزانه‌ای استفاده کنند که از ساعت ۲ تا ۷ صبح فعال است. این بسته‌ها فقط از سایت‌های داخلی پشتیبانی می‌کنند. همراه اول نیز بسته‌های شبانه ۳۰ روزه خود را حذف کرده و هنوز بسته‌ای را جایگزین آنها نکرده است (به نقل از دیجیاتو).

تفاوت برنامه‌های اپراتورها با خواست وزیر

موضوع حذف این بسته‌های پرطرفدار، اواخر سال گذشته با طرح سخنانی از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داغ شده بود. محمدجواد آذری‌جهرمی در یک گفتگوی تلگرامی «خواست مراجع» را عامل محدودیت در ارائه بسته‌های اینترنت شبانه دانست.

او چندی بعد به ایرنا گفت، اپراتورها قرار است این بسته‌ها را بیش از پیش در فهرست خدمات خود قرار دهند. حال با آغاز سال ۱۴۰۰ مشخص شده است که همراه اول و ایرانسل چنین برنامه‌ای ندارند.

گلایه‌ها از حذف بسته‌های اینترنت شبانه

این موضوع اما به مذاق برخی از کاربران خوش نیامده؛ یکی از مخاطبان در نظری در مورد عیدی اپراتورها نوشته است: « جای این کارا برید طرح شبانه بزارید، یه گیگ اینترنت عیدی می دین با منت!! جای این کارا اون طرح شبانه رو فعال کنید که من که کارم با کامپیوتر هست با مصرف گیگ بالا، نیاز دارم.»

در توئیتر هم برخی کاربران به این موضوع اعتراض کرده‌اند. کاربری نوشته است: «ایرانسل بسته نامحدود اینترنت ثابت رو حذف کرده و باید بسته یک ماهه با قیمت بالاتر رو خرید کنی. کدوم نماینده مجلس بود می گفت اینترنت گرون نمی شه و ما دستور دادیم که نشه؟»

فرد دیگری هم گلایه کرده است که: «بسته اینترنت به اصطلاح نامحدود LTE ایرانسل حذف شده و بجاش یه بسته با همون حجم ۷۵ گیگ و ۱۵ تومن گرونتر رو گذاشتن. واقعا زیباست.»

کاربری هم در مورد همراه اول نوشته است که: «خبر کوتاه بود و جانکاه برای انواع اقشار جوانان مملکت. از اقشار گیمر شما بگیر تا فیلم‌دوست و برنامه نویس و… بسته نامحدود شبانه ۱ شب تا ۱۱ صبح همراه اول که تنها بسته نامحدود باقی مونده بود، حذف شد.»

در توئیت دیگری هم گلایه شده است که آیا افراد باید برای دانلود فیلم یا گیم، باید سی گیگ نت همراه اول را به قیمت بالا خریداری کنند؟

نگرانی از فیلترینگ کلاب‌هاوس

احتمال فیلترینگ اپلیکیشن کلاب‌هاوس، موضوع دیگری است که این روزها مورد توجه برخی کاربران توئیتر قرار دارد. این اپ که در هفته‌های اخیر، سر و صدای زیادی به پا کرده، نوعی شبکه اجتماعی بر مبنای گفتگو و تعامل است.

افراد می‌توانند با دریافت دعوتنامه به این شبکه بپوندد و با عضویت در اتاق‌هایی با موضوعات مختلف، در بحث و تبادل نظر در مورد آنها شرکت کنند.

برخی در توئیتر احتمال داده‌اند همان مسیری که در موارد مشابه از جمله پیام‌رسان‌ها طی شد، در رابطه با کلاب‌هاوس هم رخ دهد؛ فیلترینگ رقیب پرطرفدار خارجی و پرداخت بودجه برای ایجاد یک نمونه بومی.

در دستور کار نیست

ظاهرا نگرانی در مورد فیلتر شدن کلاب‌هاوس آنقدر جدی بود که پای آن، به اتاق گفتگوی داغ دیشب در همین اپلیکیشن هم باز شود.

شب گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به همراه آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس به بحث و تبادل نظر در مورد سند همکاری ایران و چین پرداختند. اما مباحث این اتاق که حدود هشت هزار نفر به آن پیوستند، محدود به همین موضوع نماند.

یکی از موضوعات مطرح شده نیز زمزمه‌های مربوط به فیلترینگ کلاب‌هاوس بود؛ اما هر دو وزیر در پاسخ گفتند برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

البته آذری‌جهرمی دیشب به نکته دیگری هم اشاره کرد؛ «ابتدای سال ۹۷، شش وزیر نامه رفع فیلتر توییتر را امضا کردند. اما قبول نکردند که توییتر رفع فیلتر شود. اصلا این مساله در دستور کار قرار نگرفت.»

با این اوصاف مشخص نیست تا چه حد می‌توان به قول دو وزیر برای فیلتر نشدن کلاب‌هاوس اعتماد کرد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =