پیرموذن

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان و البته سراسر کشور گفت: ایجاد صنایع پایین دستی و همچنین تکمیل زنجیره تولید تا تولید کالای نهایی می تواند بهترین گزینه برای جلوگیری از خام فروشی و همچنین ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن و صنایع معدنی باشد، چون معدن با اثرگذاری بالایی که در اقتصاد دارد به عنوان موتور محرکه تولید از آن می توان استفاده کرد.

حسین پیرموذن در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: بخش معدن و صنایع معدنی در ایران به عنوان یکی از بخش‌های پرپتانسیل جهت جذب سرمایه‌های سرگردان و ایجاد ارزش افزوده است و اخیراً در بسیاری از جلسات موضوع استفاده از ظرفیت‌های معدنی در سراسر ایران بیشتر از گذشته مطرح شده است.

پیرموذن در ادامه افزود: تنها صحبت کردن در جلسات برای پیش‌برد اهداف تعیین شده معدنی و همچنین دستیابی به ارزش افزوده و اشتغال‌پایدار کافی نیست، بلکه لازم است با استفاده از اطلاعات کاربردی و پتانسیل‌های موجود هر منطقه در ایران متناسب با ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها و امکانات در اختیار علاقمندان و سرمایه گذاران قرار گیرد.

به گفته وی استان اردبیل با توجه به موقعیت جغرافیایی و البته ذخایر معدنی که در اختیار دارد می‌تواند به عنوان یکی از مناطق تاثیرگذار در ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشورمان نقش آفرینی کند، اما بروکراسی اداری و همچنین موازی‌کاری‌های بسیاری باعث شده امتیازات معدنی استان اردبیل به دست فراموشی سپرده شود.

وی با اشاره به ذخایر تقریبی مواد معدنی تاکید کرد: براساس مطالعاتی که انجام شده این استان ذخایر 538 میلیون تنی  مواد معدنی در اختیار دارد و از نظر مواد معدنی فلزی 3 قطب از 20 فلزی کشور را به خود اختصاص داده و اما به دلایلی که قبلا به آنها اشاره شد متاسفانه تا امروز تنها بخش اندکی از این امتیازات به کارگرفته شده و برای منطقه و البته اقتصاد کشورمان ارزش آفرینی کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل همچنین تصریح کرد: البته ظرفیت‌های معدنی استان تنها به موضوع معادن فلزی ختم نمی‌شود، بلکه در بخش معادن مصالح ساختمانی نیز داشته‌های استان اردبیل می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کرده و در راستای اشتغال پایدار اثرگذاری بالایی داشته باشد.

موازی‌کاری و کم‌بود نقدینگی مشکل اصلی

به گفته وی اصلی‌ترین مشکل بخش معدن و صنایع وابسته به آن در استان کمبود نقدینگی و موازی‌کاری گسترده در این زمینه است، به گونه ای که پتانسیل‌های موجود یا بطور کلی ارزش خود را از دست داده یا در نهایت محصول تولید شده قدرت رقابت در بازار را ندارد و سرمایه گذاران با مشکلات اقتصادی روبرو و نهایتا بازار را ترک می‌کنند.

پیرموذن همچنین تصریح کرد: موضوع خام فروشی بدون تردید موضوعی نیست که سرمایه‌گذاران علاقمند به آن باشند، اما در چرخه‌ای که امکان ارسال مواد اولیه تولید شده آنها به کارخانه‌های فرآوری وجود ندارد، نهایتا تولیدکننده برای زنده نگهداشتن کسب و کار خود در این راه گام گذاشته و دور باطل آغاز می‌شود.

وی درباره موضوع تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای نیز معتقد است اینگونه برخورد با موضوع تولید در کلان باعث سرخوردگی و دور شدن کارافرینان از حوزه‌های خود می‌شود و در نهایت به زیان اقتصاد کشورمان است، درحالی که بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند با استفاده از تمام امکاناتی که در اختیار دارند برای کارافرینان امتیازها و زیرساخت‌های موردنیازشان را مهیا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل در ادامه افزود: متاسفانه در سنوات اخیر علی رغم اینکه امتیازات گسترده ای در اختیار داشتیم به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای کارافرینان را از چرخه سرمایه‌گذاری مولد دور کرده و در بسیاری از موارد واسطه‌گری را توسعه داده‌ایم که این خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

زیرساخت جذب سرمایه‌های خارجی مهیا شود

پیرموذن به خبرنگار ایراسین گفت: موقعیت جغرافیایی استان با توجه به همجواری با کشور جمهوری آذربایجان امتیاز ایجاد کرده که در سنوات اخیر تجار و کسبه از این کشور برای تامین نیازهای خود وارد ایران شده و مواد معدنی مورد نیازشان را خریداری می‌کنند که البته در نگاه اول جای خرسندی دارد اما با نگاه دقیق‌تر حکایت جلوه دیگری دارد.

به گفته پیرموذن اصولا خریداران و تجار کشور جمهوری اذربایجان برای خرید مواد معدنی به صورت خام و نیمه‌خام وارد ایران می‌شوند و اگرچه این موضوع می‌تواند به‌هرحال چرخه تجاری ایجاد کند اما اهمیت موضوع اینجاست که این چرخه در راستای کالاهای تکمیلی بوده و ارزش افزوده بالاتری به اقتصاد کشورمان هدیه دهد.

وی در ادامه تأکید کرد: در همین راستا حتی موضوع سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق اقتصادی ویژه یا شهرک‌های صنعتی مطرح شده که اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفت و باید از این فرصت استفاده بهینه داشته باشیم. به این صورت که برای جذب سرمایه‌های این علاقمندان برنامه ریزی هدفمند ارایه کرده و عوامل اطمینان آنها را کاملا شفاف ایجاد ارایه کنیم.

پیرموذن همچنین در ادامه با اشاره به کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش صنایع معدنی برای فرآوری مواد معدنی و همچنین تولید محصولات نهایی اظهار کرد: درحالی که بسیاری از صنایع بخصوص صنایع پایین دستی معدنی و بخش های فرآوری این بخش کمبود نقدینگی دارند باید از علاقه سرمایه‌گذاری موجود بهره‌کافی ببریم و فرصت ایجاد شده را نباید از دست داد.

امتیازات فقط در معادن فلزی نیست

به گفته وی امتیازات معدنی استان اردبیل تنها در بخش معدنی نیست و اطلاعات نشان می‌دهد در گروه معادن مصالح ساختمانی از وضعیت مناسبی در سطح کشور برخوردار است و در عین حال ذخایر فلزی اکتشافات شده نشان دهنده ذخایر مناسبی در حوزه عناصر طلا، نقره، مولیبدن و مس است.

پیرموذن همچنین با اشاره به ذخایر قابل توجه پرلیت در این استان به خبرنگار ایراسین گفت: ذخایر پرلیت یکی از پتانسیل‌های بسیار مناسب جهت جذب سرمایه گذاری بخصوص در بخش فرآوری مواد معدنی شناخته می‌شود، چون این ماده می‌تواند در 300 مورد کاربرد داشته باشد که شاخص‌ترین آنها در بخش کشاورزی و تولید مصالح سبک ساختمانی است.

آمایش سرزمین و کاهش خام فروشی

این عضو اتاق بازرگانی ضمن تاکید بر اهمیت آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی براساس داشته‌ها و توانمندی‌های موجود در مناطق مختلف تاکید کرد: در بسیاری از موارد رشد صنایع پایین دستی و بالا دستی متناسب با داشته‌های بومی و در دسترس نیست و در عین حال بعضا خود صنایع هم از نظر توسعه‌ای ارتباط مناسبی با یکدیگر ندارند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی شده است، به همین دلیل لازم است براساس داده‌های آماری دقیق برنامه‌ریزی انجام دهیم.

وی همچنین تصریح کرد: به عنوان مثال در زمینه سنگ‌های نما پتانسیل‌های بالایی در این منطقه وجود دارد که با توجه به ظرفیت می‌توان زمینه تاسیس و راه اندازی کارگاه‌های فراوری در بخش‌های مختلف را مهیا کرد،  دقیقا مثل فعالیت هایی که کشور چین در این زمینه انجام داده و درآمد بالایی از صادرات این نوع ماده معدنی برای خود مهیا کرده است.

پیرموذن افزود: مطرح شدن و استفاده از اطلاعات به دست آمده از آمایش سرزمین می‌تواند نقشه راه دقیقی از نیازها و امتیازات در اختیار تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران قرار دهد تا با استفاده از آنها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که زنجیره‌تولید تکمیل و نهایتا ارزش افزوده در منطقه باقی بماند، نه اینکه زمینه اشتغال و سودافرینی را در اختیار دیگران قرار دهیم.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه افزود: بی‌توجهی به موضوع آمایش سرزمینی به نوعی باعث شده تا علی‌رغم وجود ماشین‌آلات و دانش صنعتی مناسب در استان مشاهده کنیم که میزان ایجاد ارزش افزوده در بخش‌های معدن و کشاورزی آنطور که شایسته ظرفیت‌ها بوده استفاده نشده باشد، درحالی که همه کارشناسان براین باورند که بخش‌های یاد شده امکان ایجاد اشتغال‌پایدار و ارزش افزوده بالایی را دارند.

به گفته وی البته امتیازات استفاده از اطلاعات آمایش سرزمینی تنها در بخش تولیدات نیست بلکه در زمینه حفاظت از محیط زیست که همواره در بخش معدن مطرح است می‌تواند کمک شایانی انجام دهد، به این دلیل که درصورت ایجاد کارخانه‌های فراوری در نزدیکی محل تولید مواد معدنی، قطعا کاهش تردد جاده‌ای را به همراه دارد که این خود به معنی حفاظت از محیط زیست اطراف خواهد بود.

پیرموذن در پایان ضمن تاکید مجدد براینکه معدن موتور محرکه اقتصاد کشور در شرایط کنونی است به خبرنگار ایراسین گفت: استفاده از ظرفیت‌های معدنی با تکمیل صنایع پایین دستی و البته ایجاد کارخانه‌های فرآوری مناسب با محصولات معدنی در مناطق مختلف کلید موفقیت و ایجاد اشتغال‌پایدار از این طریق است که نباید فراموش کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =